Varo tätä ”HBO Nordic -testiryhmää” – sinulta viedään lähes 100 euroa kuussa

Julkaistu:

Tilausansat
Lähes aidolta HBO Nordic -verkkopalvelulta näyttävä suomenkielinen sivusto huijaa luottokorttitietoja kovaa kuukausilaskutusta varten.
Suomalaisia yritetään huijata kalliiseen tilausansaan HBO Nordic -viihdepalvelun nimissä. Suomenkielinen huijaussivusto näyttää ammattimaisesti tehdyltä, vaikka sen ulkoasu ei muistutakaan HBO Nordic -palvelun todellista etusivua. Myös huijaussivun osoite eroaa täysin HBO Nordicin osoitteesta.

Huijaussivulla houkutellaan palveluun yhden euron hintaisella vuoden tilauksella. Kävijän on myös vastattava kolmeen helppoon kysymykseen palvelun käytöstä päästäkseen ”valikoituun testiryhmään”.

Tämän jälkeen aukeavalla sivulla kysytään vastaajan yhteystietoja, joiden jälkeen seuraavalla, jälleen uudessa osoitteessa olevalla verkkosivulla kysytään luottokorttitietoja. Verkkosivulla luvataan nyt HBO Nordicia vuodeksi kahden euron hintaan. Tärkein tieto löytyy kuitenkin selaamalla aivan sivujen loppuun, josta mustalta pohjalta löytyy harmaalla kirjoitettu teksti:

”Tämä erikoistarjous sisältää 3 päivän rajoittamattoman verkkoviihteen kokeilujakson. Sen päätyttyä kuukausimaksu(95 EUR) veloitetaan luottokortiltasi automaattisesti.”

Kuukausimaksu näyttää sivulla vaihtelevan, sillä useimman kerran sivua kokeiltaessa hintana oli 89,95 euroa. Tekstissä mainittu ”verkkoviihde” ei ilmeisesti tarkoita HBO-palvelua, sillä sivun yläreunassa on mainittu pienellä kolmen päivän kokeilujakso Website- ja Dottyframes-nimiseen verkkoviihteeseen.

90–100 euron kuukausilaskun vastineeksi vastaaja tuskin saa edes luvattua HBO-tilausta. Sivun alareunassa nimittäin kerrotaan myös:

”Kaikki uudet käyttäjät osallistuvat kilpailuun, jossa palkintona on mainittu tuote.”

On myös epätodennäköistä, onko mitään kilpailua tai voittoa yleensä olemassa.

Tekstin mukaan tilauksen voi myös peruuttaa. Esimerkiksi Netsin eli entisen Luottokunnan mukaan näihin lupauksiin ei yleensä kannata luottaa, vaan korttitietonsa luovuttaneen kannattaa kääntyä kortin myöntäjän puoleen. Yleensä varmin ratkaisu on kortin sulkeminen mahdollisimman pian.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt