Digitoday

Autopilotissa vaarallinen puute: Tesla törmäsi pysähtyneeseen paloautoon yli 100 kilometrin tuntinopeudessa

Julkaistu:

Robottiautot
Törmäys johtui kuskin huolimattomuudesta. Mutta itse teknologiassakin on valtava, huonosti tunnettu rajoitus, Wired-lehti kertoo.
Tesla Model S -urheiluauto törmäsi maanantaina Yhdysvalloissa tielle pysähtyneeseen paloautoon yli sadan kilometrin tuntinopeudessa. Onneksi kukaan ei edes loukkaantunut onnettomuudessa. Jälkipyykkiä ei kuitenkaan voitu välttää.

Kuski väittää, että Teslan itsenäisesti autoa ohjaava Autopilot-toiminto oli päällä, joskin Tesla ei ole tätä vielä vahvistanut. Niin tai näin, kuljettaja oli joka tapauksessa vastuussa. Tesla itse varoittaa Autopilotin käyttäjiä siitä, että toiminto ei ole tarkoitettu korvaamaan ihmistä, ja kuljettajan on oltava koko ajan valppaana ja pidettävä kädet ratissa.
Jos et näe yllä Culver Cityn palolaitoksen Twitter-viestiä, voit katsoa sen täältä.

Moni on silti ihmetellyt, miten Autopilot ei huomannut isoa punaista esinettä ja jarruttanut. Asiantuntijat kertoivat Wired-lehdelle, että syynä ovat nykyisen teknologian rajoitukset ja niiden vuoksi tehdyt kompromissit.

Sekä Tesla että myös Volvo huomauttavat ohjekirjoissaan teknologian puutteesta. Teslan mukaan järjestelmä ei pysty havaitsemaan kaikkia objekteja eikä välttämättä jarruta pysähtyneiden ajoneuvojen takia etenkään kovemmissa nopeuksissa. Volvon Pilot Assist -toiminto käyttäytyy samoin. Jos esimerkiksi edellä ajava auto vaihtaa kaistaa ja sen edessä on pysähtynyt auto, Volvo pyrkii palaamaan tallennettuun nopeuteen,eli se voi jopa kiihdyttää pysähtynyttä autoa kohti.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Wiredin mukaan sama rajoite on kaikissa autoissa, joissa on mukautuva vakionopeussäädin tai automaattinen hätäjarrutus. Kyseessä on tietoinen valinta. Autot on suunniteltu ottamaan huomioon ennen kaikkea liikkuvat kohteet. Äkkijarrutus paikallaan olevan, mutta vaarattoman kohteen takia voisi olla hengenvaarallinen.

Muutos tulossa – mutta se vie aikaa

– Aina on haettava tasapainoa sen välillä, että jarruttaa, kun se ei ole oikeasti tarpeellista ja että ei jarruta, kun se on tarpeellista, Zenuityn uusien teknologioiden johtaja Erik Coelingh kiteyttää väärät hälytykset Wiredille. Zenuity on Volvon ja Autolivin yhteisyritys autonomisen ajamisen kehittämiseksi.

Toiveena on, että autoissa nykyään käytettävät tutkat korvautuvat vähitellen kehittyneemmillä ja kokonaisvaltaisemmilla järjestelmillä. Niillä on kuitenkin hintansa ja se vaatii enemmän tehoa tietokoneilta.

Vuonna 2016 toinen Tesla-kuljettaja kuoli Autopilotin ollessa päällä, kun auto törmäsi rekan perävaunuun.

Onnettomuuksien jälkeen on kysytty, onko vastuutonta tuoda markkinoille vain osittain itsenäisiä autoja, kun ihmisillä on kuitenkin viime kädessä taipumus luottaa teknologiaan liikaa, jos siihen annetaan mahdollisuus.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt