Digitoday

Facebook pyytää käyttäjiään arvioimaan uutislähteiden luotettavuutta

Julkaistu:

Yleisesti luotetuiksi arvioitujen lähteiden uutiset näkyvät jatkossa epäluotettujen lähteiden julkaisuja useammin.
Sosiaalisen median jätti Facebook pyytää kahta miljardia käyttäjäänsä arvioimaan palvelussaan leviävien uutisten luotettavuutta.

Yhtiö kertoi perjantaina, että se tekee käyttäjilleen uutislähteiden luotettavuudesta kyselyn, jonka tarkoitus on vähentää epäluotettavien tai valheellisten uutisten näkymistä Facebook-käyttäjien uutisvirrassa. Jatkossa näkyvyyttä saavat eniten uutiset, joiden lähteitä käyttäjäyhteisö pitää yleisesti kaikkein luotettavimpina.

Käyttäjäkysely on yhtiön mukaan puolueettomin vaihtoehto

Facebookin johtajan Mark Zuckerbergin mukaan yhtiö pohti eri tapoja arvottaa uutislähteiden luotettavuutta ja päätyi siihen, että kysyminen suoraan käyttäjiltä on puolueettomin tapa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Voisimme yrittää tehdä päätöksen (lähteiden luotettavuudesta) itse, mutta siihen emme halunneet lähteä. Harkitsimme myös ulkopuolisilta asiantuntijoilta kysymistä, mutta vaikka tällöin päätös olisi tehty muualla, ei tämä todennäköisesti olisi ratkaissut puolueettomuusongelmaa, Zuckerberg sanoo Facebook-julkaisussa.

Zuckerbergin mukaan Facebook haluaa suosia luotettavia, informatiivisia ja paikallisia uutisia. Uutislähteiden luotettavuuden yhteisöarvioimisen tarkoitus on Zuckerbergin mukaan "rakentaa yhteisymmärrystä eripuran kylvämisen sijaan".

Zuckerberg sanoo toivovansa, että yhteisöarviointi auttaa erottelemaan yhteiskunnassa laajasti luotetuiksi tunnustetut uutislähteet lähteistä, joihin luottavat vain niiden oman yleisön jäsenet.

Facebook-käyttäjät pääsevät arvioimaan uutislähteitä ensi viikosta alkaen. Käyttäjiltä kysytään, tuntevatko he tiettyjä uutislähteitä ja jos tuntevat, luottavatko he niihin.

Viikko sitten Facebook ilmoitti, että sen käyttäjät alkavat nähdä syötteessään ylipäänsä vähemmän uutisia, sillä palvelu alkaa painottaa sukulaisten ja ystävien julkaisuja.

Vaalimanipulointi käynnisti pohdinnan someyritysten vastuusta

Facebook ja muut sosiaalisen median yritykset ovat joutuneet kovan kritiikin kohteeksi valeuutisten leviämisen takia erityisesti Yhdysvaltain presidentinvaalien jälkeen. Sosiaalisessa mediassa levisi vaalien manipuloimiseen tähtäävää venäläispropagandaa.

Pelkästään Facebookissa noin 126 miljoonan amerikkalaisen arvioidaan altistuneen venäläistrollaukselle vaalien alla.

Yhdysvaltain kongressi on painostanut sosiaalisen median yrityksiä kertomaan ihmisille, jos nämä ovat altistuneet venäläiselle disinformaatiolle vaalien alla. Facebook ja Twitter ovat ryhtyneet toimiin propagandapostauksiin haksahtaneiden käyttäjiensä varoittamiseksi.