Digitoday

Oululainen Ville, 32, keskeytti jatko-opinnot, teki Netflix-avustajan, myi sen – ja teki uuden Netflix-avustajan

Julkaistu:

Haastattelu
Oululaismiehen Netflix-hakukone keräsi miljoonia käyttäjiä kuukaudessa. Amerikkalaisyritys osti kilpailijan pois, ja Ville Salminen teki uuden.
Netflix on massiivinen videopalvelu, jolla on vielä massiivisempi käyttäjäkunta. Käytettävyydeltään se ei ole kuitenkaan paras mahdollinen.

Haku sellaisten asioiden, kuten elokuvien tai sarjojen ilmestymisajankohdan ja lajityypin, perusteella ei ollut kovinkaan näppärää. Ja mikä oli katsojan kannalta erikoisen hankalaa, ohjelmien poistumista palvelusta oli vaikea nähdä.

Näillä eväillä oululainen jatko-opiskelija Ville Salminen alkoi kehittää alkuvuodesta 2014 verkkosivustoa, joka kokoaisi yhteen Netflixistä tietoja, joita on vaikea löytää tai saada samasta paikasta.

– Tällaista tietoa ei yksinkertaisesti ollut saatavilla. USA:ssa oli Instantwatcher-palvelu, mutta se oli vain Amerikan markkinoille. Kaverit ehdottivat, että tekisin Suomi-version, nyt 32-vuotias Salminen kertoo Ilta-Sanomat Digitodaylle.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– En minä oikeastaan halunnut siltä hommalta paljoa. Halusin vain projektin, joka olisi hyödyllinen, Salminen hymähtää.

Yllätys oli suuri, kun suosittu Lifehacker-verkkosivusto kirjoitti Allflicksista palvelun oltua pystyssä vasta kuukauden. Tämän jälkeen alkoi tulla kävijöitä – ja sitä myötä myös mainostuloja.

Salmisen tavoite oli saada sivusta tuloja 3 euron verran päivässä, millä hän olisi voinut maksaa opiskelijaruokansa. Kävijöitä alkoi kuitenkin tulla 2,5 miljoonan sivunäytön verran kuukaudessa. Kesällä 2014 hän jättäytyi mainostulojen turvin sivuston päätoimiseksi ylläpitäjäksi.

”Tulihan siitä iso uutinen”

Entäpä Netflix? Mitä mieltä videopalvelu on siitä, että netistä löytyy sivusto, joka kertoo koko maailmalle minkä kokoinen ohjelmakirjasto on missäkin maassa ja milloin ohjelmat katoavat?

– En ole kuullut heistä viime aikoina, mutta toisaalta vastaavia sivustoja on nykyisin useita, ja niiden päätarkoitus on palvella Netflixin käyttäjiä, Salminen toteaa.

– Vaikka tulihan siitä iso uutinen kun kävi ilmi, että Netflixin Yhdysvaltojen-kokoelma oli pienentynyt, Salminen heittää kahden vuoden takaiseen paljastukseen liittyen.

Ennen pitkää palvelulle löytyi myös ostaja. Samalla tontilla toimiva amerikkalainen Reelgood-palvelu halusi ostaa Allflicksin syksyllä 2017, ja kaupat syntyivät nopeiden neuvottelujen jälkeen. Kauppahinnasta Salminen ei puhu.

 

Ei sillä [myyntisummalla] todellakaan eläkkeelle päässyt

– Ei sillä todellakaan eläkkeelle päässyt, hän naurahtaa.

Kun Salminen myi Allflicksin, palvelussa oli kaikkiaan 18 maan Netflix-kirjastot. Sivuston päivittäminen oli kuitenkin työlästä, sillä käytännössä jokainen maa oli oma verkkosivustonsa.

Kaupassa oli se erikoinen piirre, että Allflicksin uusi omistaja ei vaatinut kilpailukieltoa. Salminen siis kääri hihansa nopeasti kaupan jälkeen.

– Kaupan jälkeen vapautui aikaa ja ajattelin, että pystyn tekemään paremman palvelun.

Tällainen oli Salmisen uusi projekti Flixable, joka valmistui viime viikolla. Päällisin puolin se on melko samanlainen kuin Allflicks, mutta Salminen sanoo koodin olevan uutta. Lisäksi tarjolla on muun muassa reilusti aiempaa enemmän arvosanoja ohjelmille IMDB-palvelusta käsin ja lajityyppipohjaisia listauksia.

Kysymykseen uuden palvelun kaupallistamisesta Salminen ei osaa vielä vastata. Mainoksia ei vielä ole, ja tällä hetkellä leipä tulee sisällöntuotannosta amerikkalaisille suunnattuun Cordcutting.com-blogiin. Jatko-opintoihinsa lobotomian historiasta hän ei ole kuitenkaan ihan heti palaamassa.