Windows 10:n yövalo auttaa unensaantia - Digitoday - Ilta-Sanomat

Onko sinun vaikea nukahtaa tietokoneen käytön jälkeen? Windows 10:stä löytyy yllättävä apukeino

Julkaistu: 14.1.2018 16:00

Windows 10:ssä on Yövalo-toiminto parempaa unta varten. Näillä ohjeilla kytket sen päälle, mutta Suomessa käyttäjän on syytä pitää varansa.

Näyttöjen sininen valo on tunnettu unen häiritsijä, koska se pitää ihmisiä hereillä päivänvalon tavoin. Jos unen saanti öisin tuntuu vaikealta, voi Windows 10:n asetusten pienellä näpräämisellä saada apua.

Yövaloasetus näyttää värit tavallista lämpimämpinä. Paina Windowsin vasemman alakulman aloitusnappia hiiren ykköspainikkeella, ja klikkaa hammasratasta (Asetukset). Etene pitkin valikkopolkua Järjestelmä > Näyttö > Yövalo > Yövalon asetukset.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Täällä voit valita, miten lämpiminä värit näytetään ja milloin yövalo kytkeytyy päälle. Aikataulu-kohdassa voit asettaa yövalon aktivoitumaan automaattisesti joko auringonlaskusta auringonnousuun tai vapaasti valittavalla aikavälillä.

Muista, että juuri tällä hetkellä yövalon kytkeminen päälle auringonlaskujen mukaan ei ehkä ole paras idea, sillä aurinko laskee jo hyvin varhain päivällä. Kenties et halua mennä nukkumaan ihan niin aikaisin. Vastaavasti kesällä ongelma voi olla päinvastainen.

Microsoftin mukaan yövalo ei toimi tietokoneissa, joissa on vain DisplayLink- tai perusnäytönohjain. Myös hdr-kuvanparannuksen käyttö estää yövalon toimimisen.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?