S-ryhmän nimissä leviää pirullisen aidon oloinen huijaustekstari – 5 vinkkiä: Näin tunnistat vilpin

S-ryhmän nimissä on lähetetty sms-huijausviestejä taas kerran.

S-ryhmän nimissä on taas lähetetty huijausviestejä, tällä kertaa tekstiviestien muodossa.

29.12.2017 14:15

S-ryhmän nimissä on lähetetty viimeisten kahden vuorokauden aikana huijaustekstiviestejä, joissa kaupparyhmän väitetään jakavan ”valituille asiakkailleen” 200 euron lahjakortteja.

Viestin mukaan jaossa on ollut myös yksi 500 euron lahjakortti.

Kyseessä on ansa, jossa viestin saaja yritetään saada maksamaan ”käsittelykulut” ja luovuttamaan samalla korttitietonsa tai lataamaan linkin takana oleva haittaohjelma.

Koko viesti kuuluu näin:

Tänä vuonna joulu tulee ajoissa uskollisille asiakkaillemme!

Annamme valituille asiakkaillemme 200 S-Marketin lahjakorttia.

Statuksesi: Lahjakortti vahvistettu

Palkinto: (1) 500€ S-Marketin lahjakortti

Käsittelykulu: 1€ *Varmista, että asut Suomessa

Vahvista palkintoni

Huijausviestejä liikkunut vuosien ajan

S-ryhmän riskienhallintayksikön päällikölle Mikko Koskiselle ilmiö on tuttu. S-ryhmän brändit ovat tunnettuja, ja niitä käytetään huijauksissa toistuvasti.

– Tällä viikolla liikkeellä ollut viesti on lähetetty tekstiviestinä, mutta usein huijausviestit ovat sähköpostiviestejä. Viestejä saaneet ovat olleet yhteydessä meihin, osa myös Viestintävirastoon, Koskinen kertoo.

Koskisen mukaan S-ryhmän nimissä on lähetetty erilaisia huijausviestejä vuodesta 2012 lähtien. Suurin osa huijauksista tulee sähköpostitse, sillä sähköpostiviestien kustannukset ovat lähettäjälle lähes olemattomia.

Hän ei osaa sanoa, kuinka laajasta ilmiöstä tällä viikolla liikkeellä olleessa tekstiviestihuijauksessa on kyse.

Huijausviestissä pyytää maksamaan yhden euron verran lahjakortin ”käsittelykuluja”.

Kuluttajat ovat Koskisen mukaan tulleet yhä tietoisemmiksi huijausviesteistä.

– Erilaisia huijausviestejä on valitettavasti liikkeellä lähes koko ajan. Osa ihmisistä ei enää edes ilmoita niistä meille. On erittäin hyvä asia, että ihmiset ovat valveutuneita. Toisaalta huijausviestit vaikuttavat niin, että aitojakaan kaupparyhmän lähettämiä markkinointiviestejä ei oteta vakavasti, mutta se on pienempi huoli.

”Jos joku vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta, se ei todennäköisesti sitä ole”

Riskienhallintapäällikkö muistuttaa ihmisiä vanhasta perussäännöstä: jos joku asia vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta, se ei todennäköisesti sitä ole.

– S-ryhmä ei koskaan lähetä sähköposteja, jossa kysellään esimerkiksi salasanoja, tilinumeroita, pankki- tai luottokorttitietoja tai pyydetään rahaa. Myös arvonnat ja kilpailut ovat sellaisia, ettei niiden yhteydessä luvata ihmisille esimerkiksi televisiota yhden euron hintaan, Koskinen hymähtää.

Älä klikkaa viestin linkkejä

Jos olet saanut huijausviestin, poista epäilyttävä viesti tai sulje viesti klikkaamatta siinä oleva linkkejä. Mikäli olet kuitenkin antanut huijaussivustolle esimerkiksi luottokorttisi tiedot, ota heti yhteyttä omaan pankkiisi tai luottokorttiyhtiöön.

Aiheettomat maksut on mahdollista estää kuolettamalla kortti.

Ota yhteyttä myös kuluttajaviranomaiseen.

Näistä merkeistä tunnistat, että viesti on aito

Kilpailut tai arvonnat eivät koskaan ole maksullisia, eikä niitä toteuteta puhelimitse.

Kilpailu- ja arvontaviestejä lähetetään sähköpostitse vain markkinointiluvan antaneille.

Asiakkaalle ei koskaan lähetetä sähköposteja eikä häneen olla puhelimitse yhteyttä salasanojen ja maksutietojen kyselyä varten.

Asiakkaalle ei koskaan ehdoteta sopimusta, jonka allekirjoittamalla hän sitoutuu maksamaan tietyn summan vaikkapa kuukausittain.

Jos viesti tulee sähköpostilla, ja lähettäjän osoite näyttää aidolta, klikkaa vastaa-painiketta - silloin vastaajan oikea sähköpostiosoite tulee näkyviin.

Lähde: S-ryhmän riskienhallintapäällikkö Mikko Koskinen

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?