Suomalaisten ostamissa kodinkoneissa on eroja muihin pohjoismaihin nähden, kertoo Gigantin toimitusjohtaja Irmeli Rytkönen.
Selvimmin tämä näkyy liesissä, jotka ovat Suomessa edelleen suurilta osin leveydeltään 50 senttiä. Gigantin myymistä lattialiesistä kaksi kolmesta on 50-senttisiä. Muissa pohjoismaissa 60 sentin leveys on paljon yleisempi.
Rytkösen mukaan tämä juontaa juurensa sodanjälkeisen ajan standardoinnista ja tarpeesta tukea suomalaista teollisuutta.
– Tällä tavoin on luotu suojatut sisämarkkinat. Tämä on varmasti auttanut teollistumista sodan jälkeen, Rytkönen sanoo.
Tämä piti pitkään myös myyntikatteita ylhäällä, sillä poikkeuksellisten mittojen sisämarkkinoilla kilpailu oli muuta maailmaa pienempää. Asia alkoi muuttua vuosituhannen vaihteessa.
Sivulta täytettävät pesukoneet ovat ohittaneet myynnissä päältä täytettävät mallit Suomessa vasta aivan viime vuosina.
Eroja oli pitkään myös pesukoneissa, sillä suomalaiset suosivat pitkään päältä täytettäviä pesukoneita. Ne olivat vuosikausia myynnin enemmistössä, mutta nyt niiden osuus on pudonnut 30 prosenttiin.
– Meillä on ollut pienemmät kylpyhuoneet, enemmän itäeurooppalainen standardi, Rytkönen toteaa.
Myös Suomessa myytävät jääkaappipakastimet poikkeavat muusta maailmasta. Suomalaisissa keittiöissä niille jätetään yleensä 190 sentin korkuinen tila, jonka yläpuolella on usein kaappi. Muissa maissa korkeudet heittelevät enemmän.