Digitoday

Jäätävät numerot: Googlen tekoäly oppi 4 tunnissa maailman parhaaksi shakinpelaajaksi – ja jatkoa seurasi

Julkaistu:

Tekoäly
Googlen itseoppiva tekoäly teki itsestään yli-inhimillisen shakinpelaajan vain muutamassa tunnissa.
Monialayhtiö Googlen jatkuva projekti, DeepMind-yksikön kehittämä tekoäly, on taas yltänyt uusiin ihmeellisiin saavutuksiin, muun muassa The Verge uutisoi.

Google kertoi, että uusi tekoälyohjelma AlphaZero opetti itselleen shakin vain neljässä tunnissa. Eikä kyse ole vain alkeista – tekoäly päihitti tämän hetken parhaan shakkiohjelman Stockfishin. Taidot ovat sitä luokkaa, että ihmisillä ei ole enää hyvään toviin ollut mahdollisuuksia konetta vastaan.

Oppiminen ei rajoitu shakkiin. Kahdeksassa tunnissa tekoäly voitti Googlen aiemman tekoälyn, joka päihitti ihmiset kuuluisassa go-pelin turnauksessa. Nyt AlphaZero opetti itselleen myös japanilaisen version shakista, shogin, voittamalla yhden parhaista shogi-ohjelmista vain kahden tunnin harjoittelun jälkeen.

Googlen tekoäly oppii kisaamalla itseään vastaan muuttuen kerta kerralta paremmaksi. Vastaavaa kolmen monimutkaisen pelin mestarointia alle 24 tunnissa ei ole ennen nähty.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Google tavoittelee tekoälystään yleiskäyttöistä työkalua moniin eri tilanteisiin. Aiemmin tekoäly on harjoitellut muun muassa liikkumista vaikeissa ympäristöissä.

Itseään parantava tekoäly on tuttu myös muista yhteyksistä. Suomalaiset tutkijat kehittivät menetelmän, jossa tekoäly opetteli luomaan erittäin uskottavia kuvia ihmisten naamoista ja muista asioista. Teknologiasta toivotaan hyötyä muun muassa videopeleihin ja robottiautoihin.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt