Digitoday

Pelaajien kosto kävi todella kalliiksi EA:lle – ja pahempaa on tulossa

Julkaistu:

Videopelit
Electronic Artsin ja laajemminkin videopelialalla suosittu ansaintamalli on vaarassa, CNBC kirjoittaa.
Pelijätti EA:n uusin suurjulkaisu Star Wars Battlefront II on ollut otsikoissa kaikista vääristä syistä. Täysihintaiseen peliin aluksi kaavaillut mikromaksut peruttiin, mutta vasta ennennäkemättömän pelaajaraivon jälkeen. Osakkeenomistajat eivät voineet ummistaa silmiään.

CNBC:n tiistaisen artikkelin mukaan EA:n osakekurssi on vajonnut 8,5 prosenttia kuukaudessa, mikä rahaksi muutettuna tarkoittaa 3,1 miljardin dollarin eli noin 2,6 miljardin euron menetyksiä EA:lle.

Tämä voi kuitenkin olla vasta alkua, sillä pelin alkumyynti vaikuttaa ottaneen kunnolla siipeensä huonosta julkisuudesta. Lisäksi pelialaa seuraavat asiantuntijat arvelevat pelin taustalla olevan ansaintamallin itsessään olevan vaakalaudalla.

Tässä mallissa peli julkaistaan täysihintaisena, mutta se sisältää silti pelin sisäisiä ostoksia, jotka enemmän tai vähemmän vaikuttavat etenemiseen. Toinen tuore esimerkki tästä on Microsoftin Forza Motorsport 7.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– EA:n saaman Battlefront II:n yhteisöllisen ja poliittisen takapotkun jälkeen koko alan täytyy pakittaa hieman lootbox-suunnitelmiensa kanssa, arvioi videopeleihin erikoistunut YouTube-persoona Jim Sterling CNBC:lle.

Kyse tuskin on niinkään mobiilipeleistä, jotka usein annetaan ilmaiseksi, mutta joissa voi tehdä pikkuostoksia oikealla rahalla. Tämä strategia on osoittautunut erittäin kannattavaksi muun muassa suomalaislähtöiselle Supercellille, jonka kädenjälkeä ovat esimerkiksi Clash of Clans ja Clash Royale.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt