Star Wars -pelirahastus viranomaisten syyniin – nyt esitetään isoja kysymyksiä - Digitoday - Ilta-Sanomat

Star Wars -pelirahastus viranomaisten syyniin – nyt esitetään isoja kysymyksiä

Star Wars Battlefront II -pelin rahaa nyhtävät ominaisuudet suututtivat pelaajat ja saivat jopa Belgian viranomaiset ottamaan pelin tarkasteluun.

20.11.2017 8:48

Viime viikolla julkaistu Star Wars Battlefront II maksaa noin 60 euroa, mutta rahan kuluminen ei suinkaan lopu pelin hankintaan. Pelin sisäisiin ostoihin on mahdollista kuluttaa moninkertainen summa rahaa, ja monissa tapauksissa se on tehty lähes pakolliseksi.

Hillittömän pelaajaraivon seurauksena EA päätyi poistamaan pelinsisäiset ostokset kokonaan.

Peli antoi faneille käytännössä kaksi vaihtoehtoa: käytä valtavasti aikaa pelin sisäisen rahan keräämiseen saadaksesi käyttöön ominaisuuksia, kuten sankarihahmoja, tai osta ne heti käyttöön oikealla rahalla.

Pelimaailmassa pay to win -mekaniikka on nykyään melko tavanomainen, mutta yleensä sitä käytetään ilmaiseksi ladattavissa mobiilipeleissä, ei jo valmiiksi kymmeniä euroja maksavissa täysihintaisissa peleissä.

Joidenkin pelaajien laskelmien mukaan Star Wars Battlefront II:ta pitäisi pelata kaksi tuntia joka päivä kuuden vuoden ajan saadakseen kaikki ominaisuudet käyttöönsä käyttämättä oikeaa rahaa. Jos taas haluaisi saada ominaisuudet heti käyttöön, pitäisi maksaa yli 2000 dollaria.

Pelin sisäiset ostot otetaan uudelleen käyttöön myöhemmin, kun peliä on muokattu.

Pelaajien raivo ei ole kuitenkaan EA:n murheenkryyni. Star Wars Battlefront II:n pelimekaniikka on päätymässä myös viranomaisten syyniin.

CNN:n mukaan Belgian vedonlyöntiviranomaiset ovat ottaneet tutkintaansa Battlefront II:n ja samankaltaiset pelit, joissa pelaajat voivat ostaa tarvikelaatikoita, joiden sisältö paljastuu vasta ostotapahtuman jälkeen.

Viranomaiset haluavat selvittää, voidaanko tämä katsoa uhkapeliksi, mikä vaatisi peliyhtiötä hankkimaan lisenssin ja tekisi pelin sopimattomaksi alaikäisille.

Electronic Arts on kiistänyt, että Battlefront II:n mekaniikassa olisi kyse uhkapelistä.

Kysymys on periaatteellisella tasolla hyvin tärkeästä asiasta. Pelinsisäisten ostosten sekä yllätysostosten määrä on viime vuosina lisääntynyt pelissä, eivätkä peliyhtiöt ole aikaisemmin joutuneet vastaamaan asiasta.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?