Digitoday

Suomessa kehitetään hiljaisuudessa uutta tekniikkaa – mullistaa pelaamista ja autoilua

Julkaistu:

Tekoäly
Julkkisvalokuvien väärentäminen oli leikillinen esimerkki itseään vastaan kisaavan tekoälyn voimasta. Suomalaistutkija pohtii, mitä on luvassa.
Suomalaiset pääsivät maailmalla otsikoihin luomalla uskottavan näköisiä valokuvia kuvitteellisista julkkiksista. Lystikäs, mutta samalla pysäyttävä saavutus on vain yksi esimerkki tekoälyn kasvavasta potentiaalista.

Tempun taustalla on grafiikkasiruja kehittävän Nvidian tiimi, joka on rakentanut superkoneluokkaa olevan tietokoneryppään Helsingin Ruoholahden toimistoonsa. Kuvien luonti toteutettiin tällä kokoonpanolla, jonka graafinen laskentakapasiteetti on lähellä Suomen pääsupertietokonetta, CSC:n klusteria.

– Uskottavan näköisten kasvojen tuottaminen on koneelle äärettömän vaikea tehtävä, korostaa tutkimuksen (pdf) vetäjä Tero Karras Nvidialta.

Muut ovat yrittäneet samaa, mutta Nvidian suomalaistiimi ylsi ensimmäistä kertaa lähes virheettömiin korkean resoluution kuviin. Karraksen mukaan kuvitteelliset valokuvat ovat kuitenkin vain "leluesimerkki" siitä, mihin tällä teknologialla voidaan yltää.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Tönköt peli-ihmiset historiaan

Kaiken taustalla on menetelmä, jossa kaksi tietokoneohjelmaa kilpailevat toisiaan vastaan. Ensimmäinen pyrkii tekemään parhaansa tuottaakseen uskottavan näköistä aineistoa, kuten kuvia, kun taas jälkimmäinen pyrkii osoittamaan virheet lopputuloksesta. Menetelmää kutsutaan nimellä GAN, joka tulee sanoista generative adversarial network. Menetelmä ei ole suomalaiskeksintö, mutta Karras tiimeineen jalosti siitä huomattavasti aiempaa pätevämmän.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.


Nvidia haluaa käyttää teknologiaa muun muassa uskottavien ihmishahmojen luomiseen videopeleissä. Pelien grafiikka on kehittynyt huimaa tahtia, mutta ihmishahmoissa on edelleen jotain, jonka katsoja kokee vääräksi. Ollaan melkein maalissa, mutta ei kuitenkaan. Karras ennakoi, että heidän keksintönsä on osa sitä ratkaisua, jolla tästä ongelmasta voidaan vihdoin päästä eroon.

Samalla nykyään usein erittäin kallista ja runsaasti työvoimaa vaativaa pelinkehitystä voitaisiin siirtää yhä enemmän koneiden tehtäväksi. Ihmisartistien ohjastamana hahmoja, ympäristöjä ja valaistusta voisivat jatkossa luoda tietokoneet. Esimerkiksi hyvälaatuisen kasvoanimaation tuottaminen on nykyisillä menetelmillä erittäin työlästä.

Hollywoodia ei kuitenkaan kannata vielä sulkea tietokoneella luotujen virtuaalinäyttelijöiden takia.

– Tulevaisuudessakin tekoäly pyrkii lähinnä matkimaan tosimaailmaa. Vaikka kehitys olisi kuinka nopeaa, jää silti vähintäänkin hiuksenhieno ero aitoihin näyttelijöihin, Tero Karras uskoo.

Älyä autoon

Kokonaan toinen alue, jossa uudesta tekoälytekniikasta olisi hyötyä, ovat robottiautot. Perinteisesti ne opetetaan suurella määrällä dataa, kuten kuvilla autoista ympäri maailmaa eri tilanteissa. Rajat tulevat vastaan, kun robottiauto kohtaa jotain, mitä sille ei ole opetettu.

– Liikenteessä sattuu aina jotain yllättävää. Tapahtuu ketjukolari tai yhtäkkiä edessä ajavan auton lavalta lentää patja päin tuulilasia. Sellaisia asioita, joita robottiauto ei ole kertaakaan nähnyt, Karras pohjustaa.

Hänen mukaansa ongelmaan puuttumiseksi on tähän asti ollut varsin vähän työkaluja. Kisaava tekoäly voisi kuitenkin tepsiä. Karras ehdottaa, että GAN laitettaisiin tuottamaan samannäköisiä kuvia, joita opetusdatassa on. Jos robottiauton videokamerat ja anturit tuottavat ajon aikana sellaista dataa, jota GAN ei pysty toistamaan, on kyse yllättävästä tilanteesta, ja auton turvamekanismit on syytä laittaa päälle.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt