Digitoday

EA muutti suunnitelmiaan – Star Wars -rahastusraivo karkasi järjettömyyksiin

Julkaistu:

Videopelaaminen
EA teki muutoksia tällä viikolla julkaistavaan Star Wars Battlefront II:een pelaajien raivostuttua yhtiön suunnitelmista. Samalla kävi ilmi, että peleistä keskustelemisen tavassa on suuri ongelma.
Videopelijulkaisija EA on vetänyt takaisin linjauksiaan tällä viikolla ilmestyvän Star Wars Battlefront II -pelin suhteen. Pelijätti närkästytti pelaajat tekemällä pelaajien himoitsemista Tähtien sota -sankareista hyvin vaikeasti saavutettavia – tai kalliita erillisostoksia.

Pelaajien raivo näkyi parhaiten yhteisöpalvelu Redditissä, jossa EA:n perustelu linjauksilleen on saanut 648 000 alapeukkua, mikä tekee siitä kirkkaasti Redditin kaikkien aikojen inhotuimman kommentin.

Tänään julkaisemassaan tiedotteessa EA sanoo laskevansa suosituimpiin sankareihin, Darth Vaderiin ja Luke Skywalkeriin, tarvittavien pelinsisäisten krediittien hintaa 75 prosentilla. Yhtiön mukaan sankarit ovat nyt kaikkien pelaajien saavutettavissa.

Asiasta kirjoittaneen Venturebeatin mukaan tämä tarkoittaa hahmojen saavutettavuuteen tarvittavan peliajan putoamista neljännekseen. Beta-testin aikana pelaajat olivat laskeneet suosituimpiin hahmoihin käsiksi pääsemisen vievän 40–80 tuntia – tai kukkaronnyörien raottamista.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Pelaajien raivo ei rajoittunut ainoastaan Redditiin. EA:n työntekijät ovat saaneet jopa tappouhkauksia Star Wars Battlefront II:n rahastusmallin myötä. Asiasta on keskusteltu kiivaasti sosiaalisessa mediassa, ja uhkauksia kohtaan on myös osoitettu ymmärrystä. Parhaillaan itse pelistä keskustelemisen ohella käydään keskustelua keskustelun säännöistä.

Pelaajayhteisö on raivoissaan täysihintaisiin peleihin tuoduista pelinsisäisistä ostoksista, ja Star Wars -draama on osa tätä laajempaa keskustelua. Alun perin mikromaksut tekivät läpimurtonsa ilmaiseksi ladattavissa mobiilipeleissä.