Maiju voitti 3000 eurolla palkintoja Facebook-kisoista – Tiesitkö arvontojen kaksi tärkeää sääntöä? - Digitoday - Ilta-Sanomat

Maiju voitti 3000 eurolla palkintoja Facebook-kisoista – Tiesitkö arvontojen kaksi tärkeää sääntöä?

Facebook ja Kilpailu- ja kuluttajavirasto asettavat tiukat säännöt palveluissa julkaistaville nettikilpailuille.

14.11.2017 8:41

Monet yritykset järjestävät netissä erilaisia arvontoja, ja ahkeralla osallistumisella niissä saattaa jopa todistetusti voittaa.

Ilta-Sanomat kertoi sunnuntaina toimittaja Maiju Majamaan, 32, kokeilusta, jossa tämä osallistui lähes kaikkiin vuoden aikana vastaan tulleisiin sosiaalisen median kilpailuihin.

Palkintojen yhteisarvo oli noin 3 000 euroa.

  • Katso jutun alussa olevalta videolta, mitä kaikkea Maiju voitti Facebook-kilpailuista.

Facebook sekä Kilpailu- ja kuluttajavirasto ovat kuitenkin asettaneet arvonnoille muutamia sääntöjä, joista sekä arvonnan järjestäjän että osallistujan on hyvä olla perillä.

Oletko huomannut Facebookissa julkaistujen arvontojen ohjeissa toistuvan kohdan, jonka mukaan Facebook ei sponsoroi, suosittele tai hallinnoi kampanjaa millään tavalla? Se on arvontojen ja kilpailujen ohjeissa nimenomaan Facebookin vaatimuksesta.

Facebookin ohjeiden mukaan jokaisen kampanjan osallistujan on vapautettava Facebook kaikesta vastuusta. Verkkopalvelu siis haluaa välttää syytteet, jos arvonnan järjestelyissä on jotain ongelmia.

Arvonnan järjestäjän tavoitteena on yleensä se, että oma tuote tai yritys näkyy verkkoyhteisössä mahdollisimman laajalle. Facebook on kuitenkin rajoittanut keinoja kieltämällä niin sanotun kerro kaverille -toiminnon käytön. Se tarkoittaa, ettei arvonnan järjestäjä saa vaatia, että arvontaan voi osallistua esimerkiksi vain jakamalla jonkin päivityksen omalla tai kaverin aikajanalla, tai merkitsemällä kavereita arvonnan kommentteihin.

Rajoitus on mukana myös Kilpailu- ja kuluttajaviraston linjauksissa nettiarpajaisista ja -kilpailuista.

– Ongelmana on nimenomaan se, että silloin kyse olisi aktiivisesta suoramarkkinoinnista, mikä edellyttäisi aktiivista suostumusta, kertoo lakimies Serina Cavonius KKV:sta.

Yksityiset viestit siis tulkittaisiin yrityksen suoramarkkinoinniksi, jos ne tehtäisiin yrityksen vaatimuksesta palkinnon toivossa. Suoramarkkinointiin tarvitaan lain mukaan kuitenkin vastaanottajalta erillinen lupa, jota verkossa voidaan pyytää esimerkiksi rastilla suoramarkkinoinnin sallivaan kohtaan.

– Harvoin viestiä jakavalla kaverilla kuitenkaan on kaveriltaan tällaista suostumusta, Cavonius sanoo.

Kilpailun tai arvonnan yhteydessä on myös selkeästi kerrottava sen säännöt sekä järjestäjän nimi, kilpailun tai arvonnan alkamis- ja päättymisaika, arvonnan suoritusaika ja kuinka voittajille ilmoitetaan palkinnosta.

Vaikka erilaisia verkkoarvontoja järjestetään Suomessa paljon, ei niissä Cavoniuksen mukaan ole ilmennyt merkittäviä ongelmia ainakaan viime aikoina.

– Jotkut yritykset ovat soittaneet ja kysyneet ohjeista, Cavonius kertoo.

– Mutta arpajaisiin liittyen ei ole viime aikoina tapahtunut mitään, mikä olisi ylittänyt valvontakynnyksen.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?