”Tämä on mennyt aivan liian pitkälle” – Uuden Star Wars Battlefront II -pelin rahastus herätti järjettömän nettiraivon - Digitoday - Ilta-Sanomat

”Tämä on mennyt aivan liian pitkälle” – Uuden Star Wars -pelin rahastus herätti järjettömän nettiraivon

Pelaajat kokevat odotetulla Star Wars Battlefront II -pelillä tehtävän rahastuksen menevän liian pitkälle.

Star Wars Battlefront II:ssa pääsee sotimaan myös X-Wing-hävittäjillä. Peli on herättänyt kuitenkin enemmän vihastusta kuin ihastusta julkaisunsa aattona.

13.11.2017 16:00

Pelijulkaisija EA on saanut pelaajien vihat niskaansa. Yhtiön tällä viikolla julkaistavan Star Wars Battlefront II:n rahastusmalli saa hurjasti kritiikkiä pelikansalta.

Närää herättää yhtiön päätös tehdä pelissä keskeisestä elementistä, sankareista, hyvin vaikeasti saavutettavia. Star Wars -sarjan keskeisiin henkilöihin, kuten Luke Skywalkeriin tai Darth Vaderiin, pääsee käsiksi pelattavina hahmoina vasta 40 tunnin pelaamisen jälkeen. Hahmot on avattava yksi kerrallaan, joten kokonaisprosessi on hyvin hidas.

Samaan aikaan EA tarjoaa pelinsisäisillä ostoksilla hankittavia tarvikelaatikoita, joilla edistymistä on mahdollista nopeuttaa. Arvovaltainen videopelijulkaisu Kotaku otsikoikin juttunsa muotoon ”Star Wars Battlefront II antaa sinun maksaa eduista moninpelissä”.

EA:ta hiillostetaan kovasti Redditissä, ja osa keskustelusta on pitänyt lukita epäasiallisuuksien vuoksi.

EA on jo ehtinyt perustelemaan toimiaan Redditissä. Yhtiön vastauksen mukaan ”tarkoitus on tuoda pelaajille ylpeyden tunnetta sankarien saavuttamisesta”. Pelifirma sanoo tarkkailevansa pelaajien toimintaa ja tekevänsä tarvittaessa säätöjä.

Vastaus oli kommentti viestiketjun aloittaja MBMMaverickille, jonka viesti kuului seuraavasti:

– Ihanko tosissaan? Maksoin 80 dollaria saadakseni lukitun Vaderin. Tämä on pelkkä vitsi. Otan yhteyttä EA:han ja vaadin hyvityksen... en pysty edes pelaamaan v*n Darth Vaderia?!?! Yököttävää. Tämä mikro-ostosten aikakausi on mennyt AIVAN liian pitkälle. EA taitaa rajojen venyttämisen, käyttäjä kirjoitti.

Julkaisijan selitys ei ole kelvannut pelaajille. Kommentilla on uutisen julkaisuhetkellä Redditissä 255 000 alapeukkua, ja määrä kasvaa nopeasti. Tämä tekee siitä Redditin kaikkien aikojen inhotuimman kommentin. Redditin omien tilastojen mukaan alapeukkuja on yli kymmenen kertaa enemmän kuin tähän asti inhotuimmalla kommentilla.

EA ei ole ensimmäistä kertaa pelaajien hampaissa. Pelitalon vuonna 2014 julkaisema Dungeon Keeper -mobiilipeli pyysi käyttäjiltään jatkuvasti lisää rahaa, ja suututti pelaajat.

Pelien mikromaksut ovat asia, joka puhuttaa pelialaa kovasti. Ne yleistyivät mobiilipelien myötä, ja pelitalot ovat viime aikoina tuoneet niitä ahkerasti myös täysihintaisiin peleihin. Monet kokevat joutuvansa maksamaan tämän vuoksi pelistä kaksi kertaa tai jäävänsä selkeästi alakynteen maksavia pelaajia vastaan.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?