Digitoday

Tamperelainen: Hölkkääjä löysi metsästä Alkon 1980-luvulla tilaaman tietokone­pelin, joka on ”tiettävästi ainoa laatuaan”

Julkaistu:

Pelit
Tamperelainen hölkkääjä löysi metsästä todellisen peliharvinaisuuden.
Tampereelta on löytynyt lähes unohdettu Alkon Promille-tietokonepeli 1980-luvun lopulta. Vieläkin erikoisemmaksi löydön tekee sen löytöpaikka: Pelin sisältävä disketti lojui maassa metsässä Tampereella metsästä Kaupin alueella, kertoo Tamperelainen-lehti.

Pelin löysi Tampereella asuva Pekka Kauranen juoksulenkillä 9. syyskuuta. Hän näki kuusen juurella maassa disketin, jonka tarraetiketissä oli Alkon logo, pelin nimi Promille sekä pienellä sanat ”Alkoholipoliittinen suunnittelu”.

Hänelle ei kuitenkaan heti juolahtanut mieleen poimia diskettiä talteen, vaan hän otti siitä kuvan ja päivitti sen Facebookiin. Sen sijaan pelin löysi Martin Zechner Kaurasen antamien vinkkien avulla.

Kasettilamerit-niminen magneettisen ja optisen mediaan arkistointiin erikoistunut ryhmä sai vaurioituneen disketin toimimaan tuntien työskentelyllä. Nyt peli on lahjoitettu Tampereella Vapriikki-museokeskuksessa toimivaan Suomen Pelimuseoon.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Se on tiettävästi ainoa kopio laatuaan, sillä Alkollakaan ei ole näitä arkistossaan, kertoo pelimuseon tutkija Niklas Nylund.

Nylundin mukaan Alko kehitti 1980-luvulla useitakin pelejä ja myi niitä pääasiassa oppilaitoksille useiden satojen markkojen hintaan. Museossa on jo esillä Huppeli-niminen Alkon kehittämä tietokonepeli samalta ajalta.

– Alkossa nähtiin jo silloin, että opetus ja pelit ovat olleet hyvä yhdistelmä, Nylund sanoo.

Promille-pelissä ollaan baaritiskillä, ja valitaan erilaisia juomia. Pelin tarkoituksena on osoittaa, miten alkoholi vaikuttaa eri painoisiin miehiin ja naisiin.

– Huppeli-pelissä taas on miespuolinen päähenkilö, joka yrittää päästä treffeille, mutta matkalla kaupungilla on erilaisia muita houkutuksia kuten kavereita ja juhlia. Liian monen alkoholiannoksen jälkeen se treffimahdollisuus katoaa, Nylund kertoo.

Pelimuseo ei vielä tiedä, saadaanko Promille-peliä esille museoon.

– Aika moni on jo kysellyt, että saisiko sitä kokeilla. Emme ole luovuttaneet sitä kuitenkaan eteenpäin tekijänoikeuksien takia, Nylund kertoo.

Pelimuseo käy aiheesta neuvotteluja Alkon kanssa, ja pelin kohtalo on täysin Alkon päätettävissä.

– Yhtenä mahdollisuutena olisi, että peli saataisiin verkkoon vapaasti ladattavaksi. Varsinaista kaupallista potentiaaliahan sillä ei enää ole, Nylund sanoo.

Peli saattaa myös tulla pelimuseoon pelattavaksi tai ainakin museon kokoelmiin. Nylundin mukaan lisääntynyt kiinnostus omaa historiaa kohtaan kertoo pelialan kypsymisestä. Suomessa tehdään myös paljon opetuspelejä, joten varhaiset mallit voivat toimia vaikka inspiraation lähteinä.

Museolla ei ole vieläkään mitään tietoa, miten peli on metsään joutunut.

Alla kuvakaappauksia pelistä:

 

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt