Digitoday

Tukkukauppias paljastaa jo nyt, mitä Suomi ostaa jouluna

Julkaistu:

Haastattelu
Tukkuliike Also Finland Oy:n tuore toimitusjohtaja Hans-Mikael Helenius istuu näköalapaikalla, jolta avautuu koko Suomen elektroniikkakauppa.
Nettikauppojen piti tappaa suomalaiset tietokone- ja elektroniikkakaupat sekä elektroniikkatukkurit vuosia sitten. Katoa kävi kovastikin, mutta ei tietokonebisnes silti Suomesta kadonnut. Miksi?

Suomen suurimman elektroniikkatukkurin Also Finland Oy:n tuore toimitusjohtaja Hans-Mikael Helenius pohdiskelee hetken ennen vastaamista.

– Paikallisuudella ja sillä, että myyjällä on kasvot, on iso merkitys. Myynti kuitenkin tapahtuu ihmiseltä ihmiselle.

– Lisäksi uusi logistiikkakeskuksemme on tuonut järkeä kulurakenteeseen. Myös lisäpalvelujen myynti ja palautus- ja takuuasioiden hoitaminen paikallisesti vaikuttaa asiaan, Helenius jatkaa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Helenius aloitti Alson johdossa toukokuussa toimittuaan sitä ennen yhtiön talousjohtajana. Hänen nykyiseltä paikaltaan on ainutlaatuinen näkymä siihen, mitä suomalaiset ostavat, sillä tukkukauppias toimii välikätenä laitevalmistajien ja vähittäismyyjien välillä.

Mitä Suomi ostaa jouluna?

Tukkukauppiaalla on myös hyvä näkökulma siihen, millainen Suomen joulumarkkinoista tulee. Moni pitää virtuaalitodellisuuslaitteita seuraavana hittituotteena. Virtuaalilaseille tehdään jo pelejä ja sovelluksia, mutta Helenius toppuuttelee hätäisempiä.

– VR (virtuaalitodellisuus) alkaa näkyä ensi vuonna. Kehitys ei kuitenkaan etene yhtäkkisinä vallankumouksina.

Sama pätee lennokkeihin eli nelikoptereihin eli droneihin, joista puhutaan paljon. Helenius rauhoittelee myös niihin liittyviä odotuksia.

– Niistä puhutaan, mutta en usko niiden olevan valtava hitti.

Sen sijaan varsinaiset joulun hittituotteet ovat jo useimmille tuttuja.

– IPhone ja gaming-tuotteet. Niitä menee paljon, Helenius toteaa.

Pc porskuttaa

Pc-pelaaminen on tullut ryminällä takaisin. Tietokonevalmistaja HP kertoi Also Expossa kolmasosan myymistään kuluttajatietokoneista olevan pelikoneita. Helenius vahvistaa väitteen.

– Nyt menee paljon etenkin 1000–1500 euron pelikoneita.

Pelikoneet ovat kiitollista myytävää niin valmistajille, tukkurille kuin kauppiaallekin. Ne ovat kalliimpia kuin perus-pc:t, joten niistä käsiin jäävä myyntivoitto on myös suurempi. Mutta onko myös niistä saatava myyntikate isompi?

Helenius ei vastaa kysymykseen suoraan. Hän sen sijaan alleviivaa sitä, miten tietokoneiden yhteydessä myytävät palvelut ovat muuttuneet tärkeäksi tulonlähteeksi. Niitä on joka lähtöön: Pilvitallennuspalveluita, ulkoistetun logistiikan ja esiasennusten hoitamista sekä elinkaaripalveluita, joissa tietokone noudetaan asiakkaalta, tyhjennetään ja kierrätetään tai myydään uudelleen.

Pc-laitteistomyyntiin liittyy erikoinen ilmiö, joka ei suoraan liity pelaamiseen. Näytönohjaimista on ollut huutava pula kuukausien ajan. Etenkin AMD:n tehokkaaseen yleislaskentaan kykenevät Radeonit on revitty käsistä. Syynä on se, että niitä on käytetty virtuaalirahan luomiseen.

Tilanne turhautti pelaajia, joiden oli vaikea saada koneeseensa haluamaansa näytönohjainta.

– Kaikki mikä heinä–syyskuussa saatiin käsiimme, meni saman tien. Niitä kyseltiin meiltä naapurimaistakin. Me jopa lennätimme niitä tänne halvemman laivarahdin sijaan, Helenius vahvistaa.

Iso liikevaihto, tulos lähellä nollaa

Elektroniikkabisnes on siinä määrin kovasti kilpailtua, että myyntikatteet ovat välillä hyvinkin lähellä nollaa. Myös tukkukauppias Also pyörittää yli 420 miljoonan euron liikevaihtoa, mutta kovia ovat menotkin.

– Nollan ympärillä pyöritään. Tähän vaikuttaa kuitenkin muutto sekä se, että pyöritimme kahta varastoa samaan aikaan, Helenius kommentoi näinä päivinä julkistettavaa vuoden 2016 tulosta.

– Pieni plussa tuli, mutta ottaen huomioon ylimääräiset kulut, eli muutto ja kaksi varastoa, niin kannattavuus kasvoi vuodesta 2015 merkittävästi, Helenius kommentoi näinä päivinä julkistettavaa vuoden 2016 tulosta.

Kasvusuunta on kuitenkin selvä. Se on myös asia, jonka Helenius nimeää yksittäiseksi tärkeimmäksi teemaksi haastattelussa.

– Palvelut. Se on se tärkeä osa-alue. Ne tulevat yrityspuolelle vuorenvarmasti.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt