Gigantin myydyin tuote on Chromecast - Digitoday - Ilta-Sanomat

Tässä on Gigantin myydyin tuote – kevääseen mennessä mennyt 33 547 kappaletta

Suomalaiset ostavat innokkaasti Chromecast-mediatoistimia. Siitä edelleen kehitetyt järeämmät Ultra ja Cromecast Audio eivät ole samanlaisia hittejä.

2.10.2017 7:00

Elektroniikkaketju Gigantin myydyin tuote on Googlen Chromecast-mediatoistin. Yhtiö myi sitä huhtikuun loppuun mennessä kaikkiaan 33 547 kappaletta.

Luku kattaa Chromecastin perusmallin, ei uudempia Ultra- tai Chromecast Audio -malleja. Kesän myynnistä ei ole vielä vahvistettuja lukuja.

Gigantin teknologiapuolen kaupallisen johtajan Jarno Sainion mukaan viime joulu oli Chromecastin läpimurto Suomessa. Kilpailevan Apple TV:n myynti on murto-osa Chromecast-myynnistä.

Perus-Chromecastin jälkeen julkaistut korkeammat 4K-tarkkuudet mahdollistava Chromecast Ultra ja musiikin toistoon tarkoitettu Audio Chromecast eivät ole menestyneet yhtä hyvin. Ensimmäisen vaisu myynti saattaa johtua siitä, että 4K-tarkkuuteen kykenevissä televisioissa on jo ennestään varsin laajat, Chromecastin kanssa päällekkäiset älyominaisuudet.

Chromecast Audion läpilyönnin hitautta Sainio selittää sillä, että suomalaiset tulevat paria vuotta Ruotsia jäljessä.

– Suomessa on toistaiseksi kovin vähän monihuoneäänijärjestelmiä. Samalla tavoin Suomessa siirryttiin 5.1-järjstelmistä soundbareihin parin vuoden viiveellä.

Sainion mukaan Gigantin pohjoismainen emoyhtiö Elkjøp Nordic rikkoi viime syksynä miljoonan Chromecastin rajan.

Sainio huomauttaa, että vaikka Chromecastia on myyty yli 30 000, esimerkiksi televisioiden ja puhelimien myynti lasketaan sadoissa tuhansissa. Niiden tapauksessa myynti jakautuu kuitenkin usean merkin ja mallin kesken.

Muokkauksia klo 9.47: Juttua trimmattu lyhyemmäksi.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?