Digitoday

MAINOS Sanoma

Mediaa kulutetaan nyt liikkeessä – onnistunut markkinointi suunnitellaan mobiili edellä

Julkaistu:

Mediakäyttö tapahtuu yhä enemmän liikkeessä, ja sisältöjä kulutetaan pieninä paloina pitkin päivää.
Sanoma Mediatrendit -raportti vuodelta 2017 selvitti, millaiset muutosvoimat ja kuluttajien mieltymykset vaikuttavat mediamaisemassa juuri nyt. Mobiilista on tulossa kovaa vauhtia kuluttajien ensisijainen päätelaite. Samaan aikaan desktop siirtyy yhä enemmän vain työkäyttöön.

”Markkinoijan näkökulmasta on hirvittävän tärkeää, että toimitaan sillä tavalla kuin ihminen olettaa ja haluaa, että ne sisällöt tuodaan siinä (valitussa) kanavassa”, kertoo Omnicom Media Groupin Tero Pajunen.

Mediaa ja sisältöjä kulutetaan silloin kun halutaan, siinä muodossa kuin halutaan ja siitä kanavasta, jota on hetkessä helpointa käyttää. Liikkuva kuluttaja täytyy tuntea ja palvella häntä juuri oikealla hetkellä. Tänä päivänä sisällöt täytyy siis suunnitella ennen kaikkea mobiilin vaatimukset muistaen.

”Me teemme meidän sisältöjämme nyt todella vahvasti mobiili edellä. Se tarkoittaa sitä, että jos joku sisältö ei toimi mobiilissa mutta se toimisi deskarissa, me jätämme sen tekemättä”, havainnollistaa Ulla Appelsin Ilta-Sanomista.

Sisältöjen kulutus liikkeessä aiheuttaa sen, että sisältöjen ensimmäiset sekunnit ja tekninen toimintavarmuus ovat monesti ratkaisevia. On kuitenkin harhaluulo, että ihmiset kuluttaisivat mobiilissa ainoastaan lyhyitä sisältöjä.

”Jos katsomme vaikka vaikuttajaverkostoja, jonne suunnitellaan kaupallista markkinointiviestintää sekaan, siellä noin 80 prosenttia niistä 6–8 minuuttia pitkistä videoista katsotaan jo mobiilista”, toteaa Tero Pajunen.

Katso Tero Pajusen ja Ulla Appelsinin haastattelu siitä, miten mediasisältöjen kuluttaminen liikkeessä vaikuttaa markkinointiin ja sisällöntuotantoon!


Kiinnostuitko? Lue lisää ja lataa Sanoma Mediatrendit 2017 -raportti.
MAINOS Sanoma