Kuusi Hollywoodin suurimmista seitsemästä elokuvayhtiöstä on neuvottelemassa elokuviensa vuokraamisesta verkkopalvelussa jo muutama viikko teatteriensi-illan jälkeen, kertovat Variety ja The Wall Street Journal (maksumuurin takana). Syynä ovat tulojen lasku dvd-levityksestä sekä elokuvateattereiden kanssa kilpaileva Netflix.
Neuvotteluja vaikeuttavat Yhdysvaltojen kartellilait, jotka estävät elokuvayhtiöitä sopimasta nettijulkaisuista ja hinnoittelusta suoraan keskenään.
Elokuvayhtiöiden ajatukset verkkojakelun ajoituksesta ja hinnoittelusta vaihtelevat. Nykyään elokuvat tulevat verkkolevitykseen noin kolme kuukautta niiden julkaisun jälkeen. Esimerkiksi Warner Bros. on aiemmin suunnitellut uutuuselokuviensa jakelua verkossa jo 17 päivää teatteriensi-illan jälkeen. The Wall Street Journalin mukaan pöydällä on ollut myös vain 10 päivän viive teatteri- ja verkkojulkaisun välillä.
Fox ja Universal ovat kuitenkin pitäneet Warner Brosin kaavailemaa 50 dollarin vuokrahintaa videolta liian korkeana yleisölle, Varietyn tietolähteet kertovat. Fox ja Warner Bros. harkitsevatkin nyt 30 dollarin vuokrahintaa, mutta vasta noin 30–45 päivää teatteriensi-illan jälkeen.
Yksi neuvotelluista vaihtoehdoista on, että hintataso ja nettijulkaisun viive vaihtelisivat riippuen elokuvan suosiosta teattereissa. Tämä tarkoittaisi sitä, että huonosti teattereissa menestyneet elokuvat julkaistaisiin hittejä nopeammin netissä.
Yksi on joukosta poissa
Asetelmaan vaikuttavat myös suuret elokuvateatteriketjut, joilla on tärkeä rooli elokuvien jakelussa. Elokuvateatterit ovat huolestuneita tulojen menetyksestä, jos entistä useammat katsojat jäävät kotiin. Yksi mahdollinen vaihtoehto on se, että teatterit saavat verkkolevityksen tuotoista jonkinlaisen osuuden.
Warner Brosin, Foxin ja Universalin lisäksi teatteriketjujen kanssa ovat neuvotelleet myös Lionsgate, Paramount ja Sony.
Neuvottelujen ulkopuolella on kuitenkin Disney, joka tuottaa animaatioiden lisäksi muun muassa Marvel- ja Star Wars -elokuvia, jotka ovat menestyneet elokuvateattereissa pitkään.
Neuvottelujen kirittäjänä on verkkopalvelu Netflix, joka on alkanut tuottaa yhä enemmän omia elokuviaan ja tv-sarjojaan nimekkäiden ohjaajien ja näyttelijöiden kanssa – osittain hyvällä menestyksellä. Netflix on julkaissut elokuviaan suoraan verkossa, ohittaen täysin perinteiset teatteriesitykset.
Elokuvayhtiöt laskevat, että aikaisempi verkkolevitys paitsi paikkaisi dvd-myynnin laskua, myös toisi säästöjä mainontaan. Elokuvayhtiöt joutuvat nyt käynnistämään uuden mainoskampanjan, kun heidän elokuvansa tulee kolmen kuukauden päästä verkkolevitykseen. Jos väli teatteri- ja verkkojulkaisun välillä olisi pienempi, ei toista mainoskampanjaa välttämättä tarvittaisi.