”Fyysinen tunne jokapäiväiseen musiikinkuunteluun” – tässäkö vuoden hämmästyttävimmät vimpaimet

Julkaistu:

Musiikin kuuntelu
Saksalainen Basslet välittää musiikin jytinää ranteeseen, kun taas suomalainen Humu välittää musiikkia tyynyn kautta myös tuntoaistille.
Saksalaisen Lofelt-yhtiön menestyksekäs Kickstarter-kampanja synnytti Basslet-nimisen vempaimen, joka kiinnitetään ranteeseen kellon tavoin. Laite toimii eräänlaisena subwooferina värisyttäen käyttäjänsä käsivartta musiikin tahdissa.

Vimpainen tavoite on tuoda konserteista tuttu basson fyysinen tunne jokapäiväiseen musiikinkuunteluun.

TechCrunchin testaaja piti Bassletia kiinnostavana ja vakuuttavana, mutta 199 dollarin hintaisena liian kalliina suurimmalle osalle musiikin kuuntelijoita. Testaaja ei uskonut Bassletin pääsevän osaksi hänen kuuntelurutiiniaan.

Kuten TechCrunch epäilee, voi Basslet olla edellä aikaansa. Teknologialle sinänsä on nähtävissä erilaisia käyttökohteita, joita myös Lofelt aktiivisesti pohtii.

Jos tekniikan siirtäisi ranteesta vaikkapa virtuaalilasien kanssa käytettäviin peliohjaimiin, voisi siitä sormenpäissä olla jo huomattavasti enemmän hyötyä ja iloa esimerkiksi videopeleissä.

Sinänsä Bassletin mainostetaan toimivan jo nyt millä tahansa laitteella, jonka voi kytkeä langallisiin kuulokkeisiin. Toisin sanoen yhteensopivuutta on älypuhelimissa, kannettavissa, musiikkisoittimissa, pelikonsoleissa ja joissakin vr-päähineissä.

Toki kunnon kokemuksen saisi vasta esimerkiksi peleissä, jotka on alusta asti suunniteltu tukemaan haptista eli tuntokokemuksen välitystä.

Merkillisesti kysymykseen, onko Basslet turvallinen, annetaan Kickstarter-sivulla ympäripyöreä vastaus. Sen mukaan terveysongelmien testaus on oleellinen osa firman prosessia, mutta selvää kantaa ei oteta.

Suomalaiskeksintö tuo ääniaallot tyynyyn

Bassletin lisäksi myös suomalainen Flexound on muuntamassa ääntä myös tuntoaisteilla koettavaksi. Bluetoothilla äänilähteeseen liitettävä Humu-tyyny toimii paitsi kaiuttimena, mutta myös välittää musiikkia värinänä.

Yhtiö mainostaa menetelmäänsä täysin uutena tapana kokea musiikki, joka voimistaa musiikki- peli- tai esimerkiksi elokuvakokemusta. Tyynyssä on yhtiön mukaan käytetty patentoitua Flexsound Xperience -tekniikkaa.

Flexound on saanut älytyynylleen rahoitusta yksityisiltä sijoittajilta jo 900 000 euroa, ja yhtiöllä on käynnissä kampanja Indiegogo-joukkorahoitussivustolla. Ensimmäisiä Humu-tyynyjä luvataan rahoittajille maaliskuussa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt