Tähän ei riskisijoittaja Steve Jurvetson uskalla laittaa rahojaan: Halutaan rakentaa Suomeen - Digitoday - Ilta-Sanomat

Tähän edes vuoden riskisijoittaja ei uskalla satsata: Halutaan rakentaa Suomeen

Muun muassa vuoden riskisijoittajaksi valittu Steve Jurvetson on tunnettu rohkeista sijoituksistaan. Yhteen Suomessakin kehitettävään hankkeeseen hän ei silti rahojaan uskalla laittaa.

Hyperloop-junan tekniikkaa testattiin koeradalla Nevadan autiomaassa viime toukokuussa.

30.11.2016 19:46

Sijoittajatapahtuma Slushin pääpuhujiin kuuluva Steve Jurvetson istuu muun muassa sähköautoyhtiö Teslan ja kaupallisia avaruusraketteja kehittävän SpaceX:n hallituksissa.

Molempia yhdistää se, että niitä johtaa yhdysvaltalainen sarjayrittäjä Elon Musk. Sen sijaan Muskin keksimään supernopeaan Hyperloop-junaan Jurvetson ei ole rahojaan laittanut.

– Kymmenen miljardin sijoitus ennen kuin on tuotetta, ennen kuin on todisteita toiminnasta, ennen kuin on liikevaihtoa, se on niin suuri riski, etten pysty sitä arvioimaan.

Hyperloopin on tarkoitus olla putkimainen rata, jonka sisällä kapselimaiset vaunut voivat kulkea ilmanvastuksen jarruttamatta jopa tuhannen kilometrin tuntinopeudella.

Toisin kuin Tesla- ja SpaceX-yrityksiä, Musk ei itse ole kehittämässä keksintöään toimivaksi tuotteeksi. Hyperloop-tekniikkaa ja rataa kehittää sen sijaan erillinen Hyperloop One -niminen yritys.

Hankkeen ongelmia ovat esimerkiksi rakentamiseen tarvittavat luvat ja maa-alueet.

– Kun he alunperin esittelivät asiaa, oli tarkoituksena yhdistää Los Angeles ja Las Vegas. Paitsi että he eivät päässeet Los Angelesiin asti, vaan lähin pysäkki olisi ollut avaruuskeskus Mojaven autiomaassa. Se taas on niin kaukana Los Angelesista, että jotkut jopa lentävät sinne, Jurvetson kertoo.

Lisäksi radan rakentaminen vaatii todennäköisesti paljon lupia useilta paikallishallinnoilta.

– Se voi viedä vuosikymmeniä, Jurvetson arvelee.

– Hyvä yrittäjä kuten Musk olisi ratkaissut tämän ongelman ensin, ja alkanut vasta sitten keräämään rahaa. Hän olisi esimerkiksi etsinyt jostain päin maailmaa paikan, jonne sen rakentaminen olisi ollut mahdollista.

Rahoitusta jo kerännyt Hyperloop One -niminen yritys hakee nyt parhaillaan kansainvälisessä haastekisassa parasta testipaikkaa, johon rakennettaisiin ensimmäinen toimiva Hyperloop-rata.

Suomessa hanketta ajaa ahvenanmaalainen FS Links -yritys, jonka tarkoituksena on saada Hyperloop-rata rakennettua Helsingin ja Tukholman välille.

Amerikkalaisyhtiö esitteli hankettaan Helsingissä heinäkuun alussa. Hyperloop One on sijoittanut rahojaan FS Links -yritykseen, ja tehnyt radan rakentamisesta aiesopimuksen Salon kaupungin kanssa.

Yhtiö valitsee syksyllä finalistit ja ensi vuoden helmikuussa pari paikkaa, jonne yhteys lopulta rakennetaan.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?