Spotify pinteessä: Ryhtyy nakertamaan käyttäjien tietosuojaa

Julkaistu: , Päivitetty:

Spotify alkaa esittää kohdennettuja mainoksia käyttäen hyväksi esimerkiksi tietoja asiakkaidensa sijainnista.


Ruotsalainen musiikin suoratoistopalvelu Spotify päästää mainostajat käsiksi 70 miljoonan ilmaiskäyttäjänsä tietoihin. Mainostajat voivat kohdentaa viestejään muun muassa iän, sukupuolen, musiikkityylin, sijainnin ja kielen perusteella.

Spotify kertoi asiasta blogissaan viime viikolla, ja asiasta uutisoi muun muassa The Wall Street Journal. Musiikkipalvelu ryhtyy yhteistyöhön kolmen mainosteknologiayhtiön AppNexuksen, Rubicon Projectin ja The Trade Deskin kanssa kaikilla sen 59 markkinalla ympäri maailman.

Mainostajat voivat sovittaa tarjontaansa automaattisesti ja reaaliajassa valituille yleisöille, jotka voivat olla esimerkiksi työmatkalla tai salilla treenaamassa, WSJ hahmottaa. Muutos ei koske Spotifyn noin 30 miljoonaa maksavaa asiakasta.

Kymmenen vuotta vanha Spotify ei ole ollut vielä kertaakaan voitollinen. Samalla kilpailu on kiihtynyt esimerkiksi Applen astuessa musiikin suoratoistomarkkinoille Apple Music -palvelullaan.

Viimeisimpien huhujen mukaan Spotify kaavailee listautumista pörssiin ensi vuonna.

Kommentit

    Näytä lisää