Digitoday

Iso muutos digitaalisen musiikin kuuntelussa: Artistit yhä häviäjiä

Julkaistu:

Yhdysvalloissa toistetaan nyt enemmän pelkkää musiikkia kuin musiikkivideoita. Youtuben asema närästää silti yhä artisteja.
Digitaaliset musiikin suoratoistopalvelut ovat ohittamassa musiikinkuuntelumuotona suosiossa Youtuben, kertoo TechCrunch.

Tiedot perustuvat musiikkianalytiikkayhtiö BuzzAngle Musicin Yhdysvaltoja koskeviin lukuihin.

Vuoden 2016 alusta asti amerikkalaiskäyttäjät ovat kuunnelleet 114 miljardia äänistriimiä Spotifyn, Tidalin ja Apple Musicin kaltaisista suoratoistopalveluista. Vastaavasti Youtube ja muut videopalvelut ovat lähettäneet kuulijoille 95 miljardia striimiä.

Viime vuonna musiikin suoratoisto kasvoi Yhdysvalloissa 108 prosenttia, mutta musiikkivideoiden kuuntelu ja katselu lisääntyi vain 23 prosenttia.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Cd-levyjen myynti laski 9 prosentilla, eikä vinyylilevyjen nousukaan estänyt fyysisten äänitteiden laskua 7 prosentilla.

Yhdysvaltain luvuista ei voi vetää suoria yhtäläisyyksiä Suomeen tai muuhun Eurooppaan. Spotifyn asema on vahva etenkin pohjoisessa Euroopassa.

Youtuben asema rojaltien maksajana on kuitenkin kyseenalainen. Teosto sai sopimuksen syntymään Youtuben kanssa vasta vuonna 2013, mitä ennen suomalaisartistit eivät saaneet killinkiäkään, kertoi Ilta-Sanomat.

Artistit haluaisivat kuitenkin neuvotella sopimuksen uudelleen. Helsingin Sanomien mukaan kymmenet suomalaisesiintyjät ovat osallistuneet erityisesti Youtubeen kohdistuvaan kansainväliseen ja Euroopan komission presidentille Jean-Claude Junckerille osoitettuun vetoomukseen, jossa musiikintekijät haluavat levittäjiltä enemmän rahaa.

Kommentit

    Näytä lisää