Digitoday

Onko tässä seuraava iso juttu? Näin syntyy suomalainen VR-peli

Julkaistu: , Päivitetty:

Virtuaalilaseista puhuvat kaikki, mutta mitä niillä tehdään? VR-laitteille peliä kehittävän suomalaisfirma luottaa, että virtuaalilaseista tulee iso juttu pelialalla.
Virtuaalitodellisuus eli VR (virtual reality) on yksi tämän ja tulevien vuosien hittijutuista. Oculus Rift on lopultakin tulossa laajemmin myyntiin, HTC:n Vive -silmikolta odotetaan paljon, minkä lisäksi mobiilipuolella nähdään paljon Samsungin Gear VR:ää sekä Google Cardboardia.

Mutta laitteilla ei tehdä mitään ilman sisältöä. Ja kun sisällöstä puhutaan, ensimmäisenä tulevat pelit.

Sellaiset pelit, kuin ensi kuussa ilmestyvä suomalainen P.O.L.L.E.N, jota Mindfield Games viimeistelee studiossaan Helsingin Katajanokalla.

Kyseessä on lieveällä retrotuulahduksella maustettuun scifi-maailmaan sijoittuva eksploraatio- eli tutkimuspeli, jota voisi kuvailla vaikkapa avaruuteen sijoittuvaksi Mystiksi. Kokemuksistamme pelistä voit lukea lisää täältä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Laitteistokilpailu on hyväksi

Mindfield tekee peliään samaan aikaan VR-laitteille ja tavalliseksi pc-peliksi. Tuen saavat ainakin Oculus Rift sekä HTC:n Vive, myöhemmin ehkä joku muukin.

– Itse pidän kilpailusta laitteistopuolella, vaikka se jonkin verran vaivaa lisääkin, sanoo Mindfieldin perustaja ja toimitusjohtaja Ville Kivistö.

Tämä tuottaa pelintekijälle jonkin verran lisävaivaa, sillä HTC:llä on lisämausteena oma käsiohjauksensa, jonka voi tosin halutessaan jättää toteuttamatta.

Loppuvuodesta P.O.L.L.E.N:ista on luvassa myös PlayStation 4 -versio, sillä Sony tuo omat Playstation VR -lasinsa pelikonsolilleen.

Xboxille peliä ei ole tulossa, sillä Microsoft satsaa enemmän HoloLensinsä lisättyyn todellisuuteen kuin virtuaalitodellisuuteen. Lisätyllä todellisuudella tarkoitetaan luonnollisen näkymän ja digitaalisen grafiikan yhdistämistä, jälkimmäisessä kaikki näköhavainnot tuotetaan tietokoneistetusti.




– AR [lisätty todellisuus] on enemmän ensi vuosikymmenen juttuja, VR tapahtuu nyt ja lähivuosina, sanoo Mindfieldin toinen perustaja Olli Sinerma. Myös mobiililaitteet on tarkoitus jättää rauhaan ainakin aluksi. Kivistön mukaan ne tulevat sisällöltään hieman perässä. VR on myös harvoja paikkoja, joissa tehokkaan pc:n ja puhelimen suorituskykyero on ratkaiseva.

Ei vielä tungosta

Mindfield on hyvissä ajoin liikkeellä. Suomalaisia VR-pelejä on tiettävästi ilmestynyt vasta kaksi, tamperelainen Windlands-tutkimuspeli sekä Kumoon-palikoidenkaatelu. P.O.L.L.E.N on kuitenkin ensimmäinen isommilla resursseilla tehty peli.

Isommat resurssit tarkoittavat 2,5 vuoden kehitysaikaa, 10 hengen tekijätiimiä sekä Tekesin ja yksityisten sijoittajien rahoitusta. Mindfieldin miehet eivät puhu rahasta kovin mielellään, mutta yhtälö tuottaa silti vähintäänkin satojen tuhansien eurojen kulut.

– Kilpailemme [kalleimpien ja markkinoiduimpien eli] AAA-pelien kanssa samassa laatuluokassa, mutta emme budjetissa, Sinerma muotoilee.

Suomessa on tällä hetkellä noin 300 pelialan yritystä, mutta virtuaalitodellisuuden kanssa työskentelee vasta pieni osa. Kivistön mukaan viimeisimmässä FIVR:in (Finnish Virtual Reality Association) kokoontumisessa oli 16 yritystä, ja pelien lisäksi mukana oli muun muassa sisustusarkkitehtuuria. Varsinaista tungosta ei siis vielä ole.

Entä tuleeko VR:stä iso juttu pelaamisessa? Laitteet ovat toistaiseksi kalliita ja peliala on täynnä yllättäviä käänteitä.

– Luottavaisia ollaan, sanoo Kivistö ja pitää hetken taukoa.

– Haluan, että se onnistuu, hän jatkaa nauraen.

Korjattu kuvatekstissä ollut vr-silmikon merkki ja malli.


Kommentit

    Näytä lisää