Robottiautot valitsevat kuka kuolee onnettomuustilanteessa

Julkaistu: , Päivitetty:

Robottiauto on ohjelmoitava päättämään kuka kuolee väistämättömissä onnettomuuksissa.


Teslan automaattinen ohjausavustaja on noussut vahvasti uutisiin, koska kuljettajat ovat käyttäneet sitä automaattiohjauksena ja aiheuttaneet yllättäviä vaaratilanteita. Mutta ennen kuin aitoa automaattiohjausta käyttävät robottiautot yleistyvät, ohjaustietokoneet on ohjelmoitava päättämään kuka kuolee onnettomuudessa.

Valinta- ja vastuukysymykset muodostavat pitkän eettisen päätösketjun, josta ei ole täysin uhritonta ulospääsyä. Ranskalainen Jean-Francois Bonnefon Toulousen kauppakorkeakoulusta on yhdessä muiden tutkijoiden kanssa pyrkinyt selvittämään miten ihmiset suhtautuvat robottiauton valintoihin.

Asiaa pohdittiin MIT Technology Review -julkaisussa. Bonnefonin, Azim Shariffin ja Iyad Rahwanin tutkimuskuvaus löytyy Cornellin yliopiston kirjaston arkistosta.

Tutkijoiden ajatuksena on, että robottiautot hyväksytään helpommin, jos niiden kriisipäätökset noudattavat yleisesti hyväksyttyä mielipidettä. Tulokset olivat helposti ennustettavia, eivätkä oikeastaan helpota ratkaisun tekoa.

Kun ihmisiltä kysyttiin yleisesti, pitäisikö robottiauton ajaa seinään ja uhrata matkustajansa vai surmata joukko jalankulkijoita tilanteessa,  jossa ei ole muita vaihtoehtoja, he kannattivat jalankulkijoiden hengen säästämistä.

Mutta jos vastaajat asettiin kuljettajan asemaan, asetelma muuttui. Ihmisten halukkuus ostaa robottiauto, joka on ohjelmoitu uhraamaan matkustajansa, laski merkittävästi.

Tämä tarkoittaa sitä, että liikenteessä ihmiskuljettajia paremmin selviytyviä robottiautoja myytäisiin vähemmän ja liikenneonnettomuuksien määrät eivät laskisi niin paljon kuin ne voisivat laskea.

Jos robottiauton omistajalle taas annettaisiin mahdollisuus päättää millaisia ratkaisuja robottiauto tekee, kuka silloin kantaa vastuun onnettomuuksista?

Reaalimaailmassa eettiset etukäteisratkaisut ovat vielä hankalampia. Jos robottiautossa on mukana myös lapsia, onko päätös auton matkustajien uhraamisesta isomman ihmisryhmän kustannuksella erilainen? Lapsilla ei nimittäin ole valtaa päättää itse, millaisen riskin he ottavat autoon noustessaan. Myös se, kuinka monta henkeä auto voisi säästää uhraamalla matkustajansa, vaikutti vastaajien päätöksiin.

Kommentit

    Näytä lisää