Youtube Red kisaa Netflixin ja Facebookin kanssa - Digitoday - Ilta-Sanomat

Maksullinen Youtube avautuu jo ensi viikolla

Googlen Youtube julkisti keskiviikkona juuri sen mitä odotettiinkin. Maksullinen, ilmoitusvapaa palvelu avautuu viikon päästä 28. lokakuuta.

Youtuben blogissa julkaistiin alkuperäissisällön tuottajien lausuntoja.­

22.10.2015 8:29 | Päivitetty 22.10.2015 8:29

Youtube Red avautuu amerikkalaisille 30 päivän ilmaisella koekäytöllä. Sen jälkeen se maksaa 10 dollaria kuukaudessa. Palvelun maailmalle laajenemisen aikataulusta ei ole tietoa, mutta Googlen Youtube-blogissa sen luvataan tapahtuvan tulevaisuudessa.

Blogissa on myös laaja kokoelma linkkejä sisällöntuottajien lausuntoihin.

Youtube Red toimii käyttäjän kaikilla laitteilla ja sitä voi käyttää samaan aikaan toisen sovelluksen kanssa. Tilaajien sallitaan myös tallentaa videoita myöhempää katselua varten.

Tilaajat saavat samaan hintaan myös YouTube Musicin, Google Play Musicin, pelipalvelu Gamingin ja lapsille suunnatun Kidsin.

Uuden palvelun varsinaiseksi vetonaulaksi on suunniteltu Youtuben tähtituottajien sisältöjä, jotka eivät ole saatavilla missään muualla. Youtube aloitti jo vuosi sitten joidenkin suosittujen, miljoonia seuraajia keränneiden tuottajien tukemisen. Tulosten on määrä näkyä vuoden vaihteen jälkeen. "Amatöörituottajien" käytössä Youtube eroaa Netflixistä, joka hankkii sisältöä tunnetuilta tv- tai filmituottajilta.

Yli miljardin katselijan tällä hetkellä seuraama Youtube jatkaa entisellään. Tilauspalvelun asiakkaat näkevät kaiken Youtuben sisällön – ilman mainoksia.

Youtube Red voisi tuottaa lähes 950 miljoonaa dollaria vuodessa, jos viisi prosenttia Yhdysvaltain väestöstä tilaisi sen, UBS:n analyytikko laski. Los Angeles Timesin mukaan Youtuben kasvun odotetaan hidastuvan lähivuosina. EMarketerin laskelmien mukaan Youtuben globaali liikevaihto nousee tänä vuonna 4,3 miljardiin dollariin, mikä on 43 prosenttia enemmän kuin viime vuonna.

Katsojista ja katseluajasta Youtube kilpailee paitsi perinteisen television kanssa myös netti-tv:n ja yhteisömedian kanssa. Sisällöntuottajista se kilpailee muun muassa Facebookin, Snapchatin ja Vimeon kanssa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?