Digitoday

Hätäpuheluun hullu vastaus: "Lataa sovellus"

Julkaistu:

Tässä tapauksessa omituinen kehotus osoittautui kuitenkin toimivaksi ratkaisuksi, ohjelmistoyhtiö Digia sanoo.


Digian kehittämä 112 Suomi -sovellusta on ladattu noin 250 000 kertaa ensimmäisen kolmen kuukauden aikana. Tiedotteessa yhtiö kertoo sovellusta käytetyn hätäilmoituksen tekoon 3500 kertaa.

Yksi apua saanut oli metsässä eksynyt nainen, jolla sovellusta ei vielä silloin ollut. Hätänumerosta häntä opastettiin lataamaan 112 Suomi -sovellus, vaikka olosuhteet eivät olleet siihen otollisimmat. Hän kuvailee tiedotteessa, että "ehdotus kuulosti hullulta".

Lataus kuitenkin onnistui huonosta kentästä huolimatta, ja hänet paikannettiin yhdeksän metrin tarkkuudella. Laajalta etsintäoperaatiolta vältyttiin.

Sovelluksen ilmestyessä siinä oli ilmeinen ongelma, joka toimi täsmälleen turvallisuutta vastaan. Sovellus nimittäin söi puhelimen akkua ainakin iPhonessa, eikä pimeästä puhelimesta ole hätätilanteessa iloa. Sovellusta korjattiin myöhemmin, vaikka akkukeston paraneminen ei ollut heti selvää.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

112 Suomi myös ravisteli uusiksi perinteisiä käsityksiä hätäpuhelujen soittamisesta. Digia teki selväksi, että sovellus pitää käynnistää ennen hätäpuhelun soittamista, jotta siitä on hyötyä. Joissakin tilanteissa nämä voivat olla kriittisiä ylimääräisiä sekunteja.

Kommentit

    Näytä lisää