Puolesta vai vastaan? Pystyvideo yleistyy kovaa vauhtia

Julkaistu: , Päivitetty:

Esimerkiksi suositussa Snapchatissa pystyyn kuvatut videot ovat yhdeksän kertaa perinteisesti kuvattuja suositumpia.


Videoiden katselu ja kuvaaminen sellaisena kuin olemme sen tähän asti tunteneet, on muuttumassa suuresti. Yhä suurempi osa videosta on siirtymässä perinteisestä vaakakuvauksesta pystykuvaan.

New York Timesin (NYT) kolumnisti Farhad Manjoo huomauttaa, että suurin osa ammattikuvaajista pitää pystykuvausta amatöörien puuhasteluna ja suhtautuu "väärin päin" kuvaamiseen torjuvasti tai peräti loukkaantuen.

Kolumnistin mukaan videokuvaajien torjunta saattaa johtua siitä, että he ovat jääneet vallankumouksen häviävälle puolelle.

Recoden raportoimien sijoittajaguru Mary Meekerin lukujen mukaan ihmiset käyttävät jo kolmanneksen ruutuajastaan sellaisten laitteiden ääressä, jotka on suunniteltu ensisijaisesti pystykäyttöön – tärkeimpinä puhelimet ja tabletit. Määrä kasvaa koko ajan.

Jotkut isot mediat, kuten Mashable ja Daily Mail ovat alkaneet kuvata ja julkaista itse pystyvideoita.

Daily Mailin tavoite on jopa siirtyä kokonaan pystyvideoihin, sillä ne vetoavat ihmisiin paremmin.

– Käyttäjät ovat tyytyväisempiä ja ne katsotaan useammin loppuun, kommentoi Daily Mailin Pohjois-Amerikan toimintojen johtaja Jon Steinberg NYT:lle.

Kolumnistin mukaan muutos videoiden katselussa on malliesimerkki siitä, miten suurten joukkojen toiminta jyrää eliitin – eli videoammattilaisten – näkemykset alleen.

Perinteistä poikittaisvideota voidaan perustella esimerkiksi ihmisten silmien horisontaalisella asettelulla, mutta vastaavasti käsien rakenne soveltuu paremmin esineiden pitelemiseen pitkittäissuunnassa – ja siis pystyvideoiden katseluun. Monet katselevatkin mukavuussyistä pidellen puhelinta pystyssä, vaikka video olisi kuvattu perinteisesti poikittain.

Snapchatin lukujen perusteella palvelun yrityksille tarkoitetussa Discover-osiossa pystyvideoita katsellaan keskimäärin yhdeksän kertaa enemmän kuin poikittaista.

Pystyvideoita on myös parodioitu vahvasti. Nukketeatterina toteutetun Glove and Boots -kanavan Vertical Video Syndrome - A PSA -videota vuodelta 2012 on katsottu Youtubesta yli 6 miljoonaa kertaa. Mutta pystyykö komediakaan enää pysäyttämään muutosta? 




Kommentit

    Näytä lisää