Facebook muutti tapaa, jolla se näyttää viestejä uutisvirrassa - Digitoday - Ilta-Sanomat

Tämän vuoksi Facebook näyttää nyt erilaiselta

Facebook esimerkiksi vähentää ystävien tekemisten esittelemistä, mutta alkaa suosia läheisten kavereiden viestejä.

Kampanjamainokset näkyvät suuremmalla todennäköisyydellä, jos joku kaveri on niistä tykännyt. Jenkkivaalimainoksia silti tuskin Suomessa nähdään. ­

22.4.2015 15:00 | Päivitetty 22.4.2015 14:55

Facebook on kertonut tehneensä muutoksia uutissyötteeseensä eli siihen, mitä päivityksiä ihmisille esitetään.

Yhtiön mukaan jatkossa käyttäjät näkevät yhä enemmän läheisten kavereidensa päivityksiä. Tällä tarkoitetaan ihmisiä, joiden kanssa nämä ovat eniten tekemisissä (yksityisviestittelevät, tykkäävät ja lukevat näiden statusten perässä olevia kommentteja).

Toinen muutoksista koskee käyttäjiä, joiden syötteeseen ei tule paljoa tavaraa. Aiemmin Facebook ei näyttänyt useampaa viestiä samalta käyttäjältä tai taholta peräkkäin, mutta nyt niin voi tapahtua.

Facebook myös häivyttää uutisvirrasta viestejä, jotka kertovat kaverien toiminnasta. Jatkossa käyttäjien tulisi siis nähdä vähemmän viestejä, jotka kertovat kavereiden tykänneen tästä tai kommentoineen tuota.

Yhtiö sanoo muutoksen syynä olevan se, että se hakee tasapainoa kavereiden itse tuottaman sisällön sekä tarjolla olevan medioiden sisällön välillä.

Muutosten taustalla on käytetty käyttäjille annettuja työkaluja, jotka mahdollistavat uutisvirrassa olevien päivitysten mielekkyyden arvioinnin. Nämä löytyvät klikkaamalla päivitysten oikeassa yläkulmassa olevaa alaspäin osoittavaa pientä nuolta.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?