Digitoday

Facebook: Yksi asia erottaa suomalaiset käyttäjät muista

Julkaistu: , Päivitetty:

Suomalaiset käyttävät Facebookia kuten muutkin pohjoismaalaiset, mutta laitekannassa on ero.


Facebookista on tullut vahva yhteiskunnallinen toimija, sillä se saavuttaa maailmanlaajuisesti oman ilmoituksensa mukaan 1,4 miljardia ihmistä. Yhtiön lukujen mukaan palvelua käyttää myös 2 miljoonaa suomalaista päivittäin ja 2,4 miljoonaa kuukausittain.

Mutta millaisia Facebook-käyttäjiä suomalaiset oikein ovat? Mitä sanoo asiaan Facebook?

– Suomalaisilla ei ole varsinaisia erityispiirteitä Facebook-käyttäjinä. Heidän Facebookissa käyttämänsä aika ja päivittäiset käyttökerrat ovat hyvin lähellä maailmanlaajuista keskiarvoa. Täällä on enemmän mobiilikäyttöä kuin etelässä, mutta sama koskee kaikkia Pohjoismaita, kertoo Facebookin Suomen- ja Ruotsin-maajohtaja Sam Rihani Digitodaylle.

– Yksi erityispiirre muuhun maailmaan verrattuna on, Nokia-puhelimet. Mutta siinäkin on nähtävissä muutosta, Rihani täydentää.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Entä miten Facebook näkee suhteensa käyttäjiinsä? Facebookin bisnesidea on kohdistaa mainoksia käyttäjien kertomien tietojen perusteella, ja joidenkin mielestä yhtiö menee tässä liian pitkälle.

– Käyttäjiemme luottamus on meille kaikkein tärkein ja välttämätön asia, ja se tulee aina ensimmäisenä. Ilman sitä Facebookia ei olisikaan, vakuuttaa Rihani.

Ei edelleenkään alastomuutta

Lähellä luottamusta on se, mikä on Facebookissa kiellettyä tai sallittua. Monet ovat ihmetelleet sitä, että amerikkalainen yhtiö sanelee koko maailmalle, millainen materiaali on sallittua tai ei.

Rihani huomauttaa, että tämä ei aivan pidä paikkaansa.

– Sääntömme ovat pääosin maailmanlaajuiset, mutta poikkeuksia on. Näitä ovat ensimerkiksi juutalaisten kansanmurhan kiistäminen Saksassa sekä uhkapeli- ja alkoholimainokset, huomauttaa Rihani.

Kuitenkaan esimerkiksi alastomuussääntöjä ei olla muutamassa.

– Emme voi tehdä niinkään, että Suomessa kaikki on sallittua, mutta muualla kiellettyä, Rihani sanoo.

Maajohtaja muistuttaa, että soveltumattoman sisällön määrittely on iso kysymys. Kaikkea ei ole mahdollista valvoa, joten siksi Facebook antaa käyttäjille ilmiantotyökalut sääntörikkomuksista ilmoittamiseen.

Jatkossakin kaksi pikaviestintä

Facebookilla on vahva ote pikaviestinmarkkinoilla, sillä yhtiöllä on sekä oma Messengerinsä että yritysostolla hankittu Whatsapp. Viestimien yhdistämisellä on spekuloitu enemmänkin. Onko tämä tapahtumassa?

– Ne ovat eri yhtiöitä. Whatsapp ja Messenger pidetään jatkossakin erillään, Rihani vakuuttelee.

Sen sijaan tapahtumassa on se, että Facebook pyrkii saamaan Messenger-sovellukselle lisää käyttäjiä. Yhtiö on laittanut kehitystyökalut jakoon, mikä tarkoittaa sitä, että pian näemme nimenomaan Messengerille tehtyjä sovelluksia.

Entä milloin Messengerillä on tarkoitus alkaa tehdä rahaa?

– Meillä ei ole toistaiseksi sellaisia suunnitelmia, Rihani sanoo.

Vielä yksi kysymys. Facebook elää mainoksista, mutta miksi se näyttää toistuvasti mainoksia tuotteista, jonka olen jo ostanut? Saan mainoksia jo ostamastani kamerasta, vaikka ostoksen jälkeen minua kiinnostaisivat objektiivit.

– Työkalut tämän korjaamiseen ovat jo olemassa. Tässä tapauksessa kauppias ei ole vain käyttänyt niitä, Rihani sanoo viitaten Facebookin seurantatyökaluihin.

– Meidän on koulutettava mainostajiamme lisää, Rihani lopettaa.

Kommentit

    Näytä lisää