Tässä kaksi tapaa, joilla Facebook seuraa sinua

Julkaistu:

Facebookin tärkein pääoma ovat käyttäjät. Mainostajat haluavat kohdentaa mainoksensa ja tietää ihmisten käyttäytymisestä yhä enemmän.


Facebookin bisnes perustuu mainontaan. Mainostajat haluavat tietää ihmisten käyttäytymisestä yhä enemmän mainosten kohdistamiseksi, ja tämä on Facebookin liiketoiminnan ydin.

Yhtiöllä on useampia tapoja seurata käyttäjiensä toimintaa. Ensimmäinen tapa seurata on seurantapikseliksi kutsuttu tekniikka, josta Facebook käyttää nimeä konversiopikseli. Kyseessä on mainostajan verkkosivulle asennettu, Javascriptillä toteutettu yhden kuvapisteen eli pikselin kokoinen näkymätön kuva.

Pikseli ilmoittaa Facebookille käyttäjän vierailusta verkkokaupassa. Sijoittamalla seurantapikseli esimerkiksi verkkokaupan maksusivun yhteyteen voidaan seurata, mitkä käyttäjät siirtyvät kauppaan, vaikkeivät olisi mainosta klikanneetkaan.

Facebookin ilmoittaja-asiakkaille eilen Helsingissä puhunut Facebookin client partner Tim Nilo kertoi, että Facebook-mainostajien bisneksen seuraamiseksi on mahdollista yhdistellä myös yritysten asiakastietokantoja ja Facebookin käyttäjätietoja. Hän korosti tämän tapahtuvan hash-salakirjoitetusti, eli yksittäisten käyttäjien henkilötiedot eivät nouse esille.

Facebook paljasti eilen myös, että sillä on Suomessa kaksi miljoonaa päivittäistä käyttäjää. Näistä 1,6 miljoonaa käyttää Facebookia mobiililaitteella, mikä mahdollistaa myös paikkatietojen hyödyntämisen.

Samassa tilaisuudessa puhunut Facebookin mittausjohtaja Nik Shah kertoi yhtiön tehneen viime vuonna Walesin Cardiffissa käyttäjien paikantamiseen perustuvan kokeen, jossa valittiin ryhmä Facebook-käyttäjiä näiden tietämättä ja jaettiin se kahteen osaan sen perusteella, päättyikö näiden puhelinnumero parilliseen vai parittomaan lukuun.

Toiselle ryhmälle näytettiin Ikean mainoksia ja toiselle ei. Tämän jälkeen Facebook seurasi puhelimen paikannustoiminnoilla, liikkuivatko ihmiset Ikean läheisyydessä. Tulosten mukaan mainoksia nähneessä 172 000 käyttäjän ryhmässä Ikea-vierailut lisääntyivät 11 prosentilla.

Kommentit

    Näytä lisää