Pebble, Fitbit ja Xiaomi hallitsevat rannekkeiden toimituslukuja - Digitoday - Ilta-Sanomat

Apple Watchia odotellessa: Yllätysnimi tuli puskista ja toimitti miljoona ranneketta

Kiinalainen älylaitevalmistaja Xiaomi nousi yllättäen älyranneketoimittajien johtoon. Yhtiö toimitti viime vuonna miljoona ranneketta astumatta Kiinan ulkopuolelle.

12.2.2015 9:45 | Päivitetty 12.2.2015 9:29

Maailman älyranneketoimitukset viime vuonna nousivat 4,6 miljoonaan kappaleeseen, selviää Canalysin tuoreesta raportista. Motorola ei pystynyt vastaamaan kysyntään valmistusongelmien vuoksi, mutta sen Moto 360 älykello oli silti vuoden viimeisen neljänneksen Android Wear -laitteiden menestyjä.

Viime vuonna toimitettiin yhteensä 720 000 Android Wear -laitetta. Samsung, joka julkisti kuusi eri älykelloa 14 kuukauden aikana, on edelleen älyrannekkeiden johtava toimittaja. Mutta Samsungilla on vaikeuksia pitää yllä kuluttajien kiinnostusta, Canalysin pääanalyytikko Chris Jones sanoo. Yhtiö joutuu myös tekemään kovasti töitä löytääkseen kehittäjiä Tizen-alustalle.

Android Wear -laitteiden valmistajista LG menestyi huomattavasti paremmin pyöreällä G Watch R -laitteellaan kuin alkuperäisellä G Watchilla. Myös Asus ja Sony toivat markkinoille omat Android Wear -rannekkeensa.

Pebble on onnistunut myymään kaikkiaan miljoona kappaletta älykelloja, jotka tulivat markkinoille vuona 2013. Canalys näkee Pebblen menestyksen takana jatkuvat ohjelmistopäivitykset, sovelluskaupan kasvavan tuotetarjonnan ja syksyiset hinnanalennukset.

Perusrannekkeiden johtavaksi toimittajaksi Canalys kertoo Fitbitin. Samalla se kuitenkin nostaa esiin Xiaomin omaperäisen strategian, jonka on auttanut sitä toimittamaan miljoona Mi Bandia. Ne ovat yksinkertaisia, värikkäitä ja halpoja perusrannekkeita.

Xiaomi on nopeassa tahdissa kasvanut myös yhdeksi älykellojen suurista toimittajista. Se tyytyy laiteissa kapeisiin marginaaleihin, mutta käyttää niitä sovellusten myyntialustana. Strategia on samanlainen kuin tulostinvalmistajille, jotka antavat laitteet melkein ilmaiseksi, mutta tekevät rahaa mustepatruunoilla.

Canalysin analyytikko Daniel Matte uskoo huhtikuussa tulevan Apple Watchin kasvattavan reippaasti älyrannekkeiden markkinoita. Hän kehuu Applen ratkaisua maksimoida tulevan älykellon energiatehokkuus ja sanoo, että Android Wearin täytyy parantua ja se parantuu huomattavasti tulevaisuudessa.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?