Suomi24:n sähköpostisoppa: Virheitä ja samoja salasanoja

Julkaistu:

Noin viidenkymmenen Suomi24-sähköpostin käyttäjän tunnukset menivät keskiviikkoiltana sekaisin, mikä saattoi rikkoa heidän lakiin kirjattuja oikeuksiaan.


Aller Median omistama Suomi24 on selventänyt parin päiväisen palvelunuudistamisessa syntyneen virheen syitä.

– Kun uudistimme Suomi24-palvelua, niin teimme teknisiä uudistuksia siihen, kuinka pisteet ja välimerkit käyttäytyvät. Virhe syntyi tätä tehdessä, Allerin sosiaalisen median päällikkö Pirjo Väyrynen kertoo.

Väyrysen mukaan sellaiset tunnukset, joissa oli piste, ja vastaavat tunnukset, joissa ei ollut pistettä menivät uudistuksessa sekaisin. Jos kahden tällaisen tunnuksen käyttäjällä oli vielä tismalleen sama salasana, niin järjestelmä sekoitti ne keskenään, ja käyttäjät päätyivät väärään sähköpostiin.

Esimerkiksi tunnukset matti.virtanen@suomi24.fi ja mattivirtanen@suomi24.fi saattoivat mennä järjestelmässä sekaisin jos käyttäjillä oli vielä lisäksi sama salasana.

Mahdollinen lakirikkomus

Viestintävirastossa Suomi24:n virheet ovat jo tiedossa. Tällaisissa tapauksissa sähköpostia tarjoava yhtiö on velvollinen tekemään ilmoituksen.

Paraikaa Viestintävirasto selvittää yhdessä Suomi24:n kanssa mitä oikein tapahtui. Viestintäviraston kyberturvallisuusosaston tietoturva-asiantuntija Ilari Karisen mukaan yksittäisten käyttäjien oikeuksia on saatettu rikkoa.

– Sähköpostipalvelut nauttivat yksityisyyden suojaa.

On mahdollista, että Suomi24 olisi rikkonut esimerkiksi perustuslakiin kirjattua viestintäsalaisuutta. Sanktioita virasto ei voi kuitenkaan jakaa, sillä Suomi24 on jo korjannut havaitsemansa virheen.

– Korvausvaatimuksia ei ole tullut. Yhteensä näitä tunnuksia oli noin 50. Ennen kuin virhe huomattiin niin viisi henkilöä ehti kirjautua sisälle, Aller Median Väyrynen sanoo.

Väyrysen mukaan Suomi24 lähettänyt kaikille virheestä kärsineille käyttäjille kehotuksen vaihtaa salasanansa.

Kommentit

    Näytä lisää