S-ryhmä veloitti asiakkaita kahteen kertaan - Digitoday - Ilta-Sanomat

Miljoonien virhe: Kauppaostokset laskutettiin kahteen kertaan

S-ryhmän asiakkaat saavat rahansa takaisin vasta maanantaina.

­

9.1.2015 18:59 | Päivitetty 9.1.2015 19:00

S-ryhmä kertoo kärsineensä teknisestä häiriöstä maksujärjestelmissään. Seurauksena suuri osa S-ryhmän toimipaikoissa 2.1. tehdyistä ostoksista on veloitettu virheellisesti tuplana asiakkaiden tileiltä.

– Perjantain tapahtumia lähetettiin pankkeihin kahteen kertaan, johtaja Juha Ahola SOK Rahoituksesta täsmentää.

Häiriö koski Nordean lisäksi myös Osuuspankkien asiakkaita. S-ryhmän mukaan virheellisten veloitusten piirissä on satoja tuhansia korttitapahtumia.

Kyseessä oli uudenvuodenpäivän jälkeinen perjantai, jolloin kaupoissa oli tungosta. Juha Aholan mukaan tämän vuoksi vahingon yhteissumma on ilman muuta miljoonia euroja.

Asiakkaiden ei tarvitse tehdä mitään saadakseen rahansa takaisin, mutta se ei tapahdu ihan heti. Viikonoppu osuu ikävästi väliin, joten korjaukset näkyvät asiakkaiden tilillä vasta maanantaina.

S-ryhmä pahoittelee tapahtunutta. Aholan mukaan tapauksessa ei epäillä mitään väärinkäytöksiä. Kyseessä oli inhimillinen virhe prosessissa.

Virhe koskee vain osaa pankeista muun muassa sen vuoksi, että kaikki maksutapahtumat eivät kulje saman systeemin kautta.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?