Saarioisen some-kampanja ei mennyt putkeen – "yritämme äkkiä korjata tilanteen"

Sosiaalinen media on yrityksille yhä tärkeämpi markkinointikanava, mutta kaikki ei aina suju niin kuin ajateltiin.

6.11.2014 16:07 | Päivitetty 6.11.2014 16:08

Elintarvikeyhtiö Saarioisen Youtube-videopalvelussa järjestämä kampanja on poikinut lähinnä hämmentyneitä kommentteja.

Sivuilta löytyy villisti joraava "tanssimies" ja pikkupoikien pelleilypätkiä. Tekijäksi on merkitty ”Saarioinen Oy”.

Näin sivuilla kommentoitiin:

– Mitä v..a Saarinen?– Voisiko joku valaista mitä helvettiä täällä tapahtuu?

Saarioisen Youtube-sivuille ei ole kuitenkaan murtauduttu, mikä oli ensimmäinen epäily, vaan kyse on elintarvikeyhtiön yhteistyökampanjasta suositun Putous-ohjelman kanssa.

Sivustoille voi ladata omia kotivideoita itse keksityistä sketsihahmoista. Kovin isoa villitystä kampanja ei ole herättänyt, sillä pätkiä oli vain muutama.

Pätkät näyttävät varsin pöhköiltä elintarvikekonsernin markkinointisivuilla, joiden pitäisi tukea liiketoimintaa ja brändiä.

Korjaus tulinopeasti

Saarioisen markkinointiosastolta myönnetään, että toteutus ei ole mennyt ihan putkeen.

– Niistä näkyy kyllä harmillisen huonosti, mihin ne liittyvät. Yritämme äkkiä korjata tilanteen, Saarioisen markkinointi- ja viestintäjohtaja Katriina Virtanen harmittelee.

Somen käyttö edellyttää, että yritys seuraa sisältöä ja reaktioita tarkasti, koska verkon niin sanotut viraali-ilmiöt lähtevät herkästi lapasesta.

Virtasen mukaan videoiden sisällön sopivuutta pitää seurata, mutta liian tiukka seula söisi myöskin ideaa.

– Rivot jutut ja kiroilu eivät esimerkiksi sovi, Virtanen sanoo.

Saarioinen käyttää kampanjassa viestintätoimisto Isobaria. Se tunnetaan erityisesti sosiaalisen ja digimedian osaamisesta.

Virtasen mukaan yhteistyökumppanien pitäisi pystyä katsoman, ettei verkkoon päädy mitään liian epämääräistä.

Tämän jutun kirjoittamisen aikana Saarioisen Youtube-kisan pätkien otsikoihin oli ehtinyt ilmestyä tarkennus: "sketsihahmokisa".

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?