Digitoday

"Ei ole Enterprise": 50 junan jumia ei hetkessä pureta

Julkaistu: , Päivitetty:

Junaliikenteen ohjausjärjestelmän vika sotki pahoin aamumatkalaisten suunnitelmat Helsingissä. Ja aiheuttaa ongelmia vieläkin.


Liikennevirasto kertoo syyn, miksi junaliikenne pysäytti kymmeniä lähi- ja kaukoliikenteen junia Helsingissä tiistaina aamulla. Kaiken aiheutti junien ohjausjärjestelmään iskenyt vika, jollaisia sattuu muutaman kerran vuodessa.

Tarkalleen ottaen vika koski liikenteen ohjauksessa käytettävää asetinlaitetta ja sen virransyöttöä. Laitteen sisäisessä jännitteenjakelussa oleva automaattisulake laukesi, minkä jälkeen junaradan vaihteita ei pystytty kääntämään eikä junaliikennettä voitu siten ohjata.

Virasto korostaa vaikutusten olleen huomattavia, koska häiriö sattui ruuhka-aikaan. Kunnossapitopäällikkö Antero Kaukonen kuitenkin selvittää, minkä vuoksi tällaisista ongelmista ei voi aiheutua vaaraa matkustajille.

– Rautatieliikenteen turvajärjestelmät on kehitetty niin sanotusti fail safe -tyyppisiksi, eli ne vikaantuvat turvalliseen suuntaan, Kaukonen muistuttaa. Suomeksi se tarkoittaa, että junat pysähtyvät.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Kaukonen pahoittelee matkustajille aiheutunutta haittaa. Vika on saatu korjattua, mutta se ei toki tarkoita, että liikenne olisi jo normalisoitunut.

– Kun meillä on noin 50 junaa pysähtyneinä väärille paikoille hetkellä X, niin ei niitä voida ykskaks aikawarpata oikeille aikataulun mukaisille paikoilleen kuin USS Enterprise konsanaan.

– Kalusto- ja junahenkilöstökiertojen takia aikatauluun pääseminen ottaa aina oman aikansa ja voi myös johtaa "väliin jääneiden" vuorojen peruutuksiin, Kaukonen lisää.

Antero Kaukosen mukaan on äärimmäisen epätodennäköistä, että aamuinen vika olisi johtunut ilkivallasta.

Otsikko vaihdettu


Kommentit

    Näytä lisää