Anti-Facebookin uusi kikka: Mainoksista mahdottomia

Julkaistu: , Päivitetty:

Facebookin vastakohdaksi profiloitunut Ello on muuttanut itsensä yhteishyväyritykseksi. Palvelu sitoutui olemaan myymättä käyttäjätietoja ja mainostilaa.


Ello-yhteisöpalvelu ratsastaa ominaisuuksilla, jotka ovat vastakkaisia Facebookin toiminnalle. Ja ilmeisen menestyksekkäästi: Parissa kuukaudessa palvelu on kasvanut muutamasta kymmenestä miljoonaan käyttäjään. Lisäksi kolme miljoonaa ihmistä jonottaa pääsyä palvelun jäseneksi.

Uusi public benefit corporation -status estää yritystä muuttamasta jäsentieto- ja mainospolitiikkaansa, vaikka sen sijoittajat yrittäisivät painostaa siihen. Se myös sitoo yrityksen mahdollisen ostajan samaan politiikkaan.

Ellon ansaintalogiikka on epäselvä, mutta ehkä yhteisöllä on sellainen, sillä se on juuri kerännyt sijoittajilta 5,5 miljoonaa dollaria. Wired kirjoitti, että Elloon ovat sijoittaneet Foundry Group, Bullet Time Ventures ja FreshTracks Capital. Tähän saakka 14 työntekijän yhteisö on toiminut 450 000 dollarin alkusijoituksen varassa.

Jotkut ovat puolestaan sitä mieltä, että Ello on osoittautunut alkurynnistyksen jälkeen kuplaksi. Sosiaalisen median kouluttaja Harto Pönkä kutsuu palvelua blogissaan "mediaa varten kirjoitetuksi tarinaksi, joka on pian lopussa".

Pöngän Alexasta ja WolframAlphasta kaivamien tietojen mukaan Ellon päivittäinen kävijämäärä on laskenut 860 000 vierailuun. Uutisoinnin ollessa kuumimmillaan kävijöitä oli 4,7 miljoonaa päivässä.

Pönkä kritisoi myös suomalaismediaa, joka Pöngän mukaan kirjoittaa palvelusta mieluummin hyvänkuuloista tarinaa kuin paikkansa pitävää kertomusta.

Kommentit

    Näytä lisää