Käyttäjät ovat Facebookin tuote: Seuranta kovenee

Julkaistu: , Päivitetty:

Facebookin ensi viikolla esittelemä mainosalusta seuraa käyttäjien toimintaa entistä tiiviimmin myös Facebookin ulkopuolella.


Facebook julkistaa ensi viikolla uuden mainostajille tarkoitetun tuotteen, jonka avulla se aikoo entistä tehokkaammin kaupata varsinaista tuotettaan – palvelun käyttäjiä.

Uuden Atlas-mainosalustan on määrä seurata Facebookin käyttäjien toimintaa verkossa myös silloin, kun he eivät käytä Facebookia. Atlas haalii tietoa verkkovierailuista myös niiltä sivuilta ja sovelluksista, joissa on Facebookin myymiä mainospaikkoja, kertoo The Wall Street Journal -sanomalehti.

Atlas seuraa käyttäjän toimintaa myös puhelimessa, ja pystyy yhdistämään käyttäjän puhelimella katsomat verkkosivut tämän Facebook-käyttäjätunnukseen. Facebook tekee tällaista seurantaa jo sisäisesti, mutta yhtiö on tehnyt siitä myös mainostajille suunnatun tuotteen.

Niinpä Atlas voi raportoida mainostajalle esimerkiksi, jos käyttäjä on nähnyt mainoksen puhelimessa, mutta tehnyt sen perusteella ostoksen tietokoneella. The Wall Street Journalin mukaan mainostajille näytetyt käyttäjätiedot ovat nimettömiä, eli yksittäisiä käyttäjiä ei voi niiden avulla tunnistaa.

Atlas-palveluun sisältyy myös mainospaikkojen kauppapaikka, jonka avulla mainostajat voivat ostaa entistä tarkemmin käyttäjille kohdennettuja mainoksia.

Kommentit

    Näytä lisää