Pelinkehittäjät keskeyttivät Oculus Rift -tuen pahoinvoinnin takia - Digitoday - Ilta-Sanomat

Oculus Rift -tuki jäihin: "Voimme kaikki todella pahoin"

Ainakin yhden pelin Oculus Rift -tuki on toistaiseksi hyllyllä syystä, joka tuskin on täysin odottamaton.

21.8.2014 18:25 | Päivitetty 21.8.2014 18:28

Kauhupeli Routinen kehittäjät ovat pistäneet toistaiseksi hanskat naulaan, mitä tulee pelin Oculus Rift -virtuaalilasien tukemiseen. Kehittäjät kertoivat asiasta Steam-palvelun viestissään.

– Olemme kaikki äärimmäisen innoissamme virtuaalitodellisuudesta, koska uskomme sen tarjoavan vertaansa vailla olevan immersion ja se on jotain, missä haluaisimme olla mukana. Mutta tällä hetkellä meidän on ollut pakko jarruttaa virtuaalitodellisuuden integrointia, koska tulemme kaikki äärimmäisen pahoinvoiviksi nykyisten laitteiden kanssa, Lunar Softwaren Aaron Foster kirjoittaa.

Fosterin mukaan virtuaalitodellisuutta mietitään uudestaan lähempänä pelin julkaisua, mutta "toistaiseksi emme voi täysin sitoutua Routinen VR-versioon (virtual reality)", hän sanoo.

Liikepahoinvointi virtuaalilaseja käytettäessä on kaikkea muuta kuin uusi ilmiö. Oculus Riftinkin eri testaajat ovat raportoineet asiasta, mutta joissakin tapauksissa ongelma on lieventynyt itsestään käytön myötä.

Foster selvensi lukijakommenteissa, että he käyttävät Oculus Riftin alkuperäistä versiota. Uudemmassa kehitysversiossa kuvan tarkkuus on selvästi aiempaa parempi, mikä on muissa piireissä auttanut pahoinvointiin. Foster ei tosin viittaa tähän, vaan katsoo ongelman johtuvan alkuperäisen laitteen tarjoamasta kolmesta vapausasteesta, kun uusi tarjoaa niitä kuusi.

Lisäksi pahoinvoinnin ilmenemiseen voi vaikuttaa pelin tyyppi. Jos kyseessä on esimerkiksi ajosimulaattori, missä virtuaalinen kuski istuu paikoillaan – kuten pelaaja oikeastikin tekee – voi pelaaminen virtuaalisilmikolla olla varsin luontevaa. Routinessa pelaaja seikkailee ensimmäisen persoonan kuvakulmassa kävellen, mikä on ristiriidassa hänen todellisen asentonsa kanssa.

Viime aikoina on ilmennyt muitakin syitä olla tukematta Oculus Riftiä. Yksi niistä on kehittäjäyhtiön päätyminen Facebookille.

Kehittäjien vaikeuksista uutisoi muun muassa Game Front.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?