"Mahdoton" moottori voisi viedä Marsiin ennätysajassa - Digitoday - Ilta-Sanomat

"Mahdoton" moottori voisi viedä Marsiin ennätysajassa

Työntövoimaa tyhjästä? Myrskyn herättänyt uudenlainen ja toistaiseksi selittämätön moottori saattaa vielä viedä ihmisen Marsiin yhdessä kuukaudessa.

8.8.2014 13:25 | Päivitetty 8.8.2014 13:25

Nasa julkaisi hiljattain tutkimustietoa uudenlaisesta moottorista, joka on herättänyt paljon hämmennystä. Avaruustutkimukseen sopiva polttoaineeton moottori näyttäisi toimivan, mutta kukaan ei tiedä miten.

Tutkimusryhmän kiistanalaisten tulosten mukaan paras kokeilluista moottorivarianteista tuotti 91 mikronewtonin verran työntöä 17 wattia kohti.

Nyt Wiredin ansiokkaassa artikkelissa vastataan yleisimpiin kysymyksiin "mahdottomasta" vauhdittajasta.

Moottorissa luodaan magnetronilla mikroaaltoja suljetun erikoismuotoillun kammion sisällä. Tästä seuraavalle työnnölle ei ole tunnettua selitystä klassisen fysiikan parissa, eikä Nasa ole pyrkinyt tutkimuspaperissa esittämään teoriaa selittääkseen sitä.

Tutkimuspaperin ulkopuolella moottoria on pyritty selittämään erinäisin tavoin. Vakuuttavimmalta vaikuttavan teorian mukaan laite käyttää spontaanisti syntyviä virtuaalihiukkasia työntövoiman lähteenä. Tätä myös Nasa arvelee varovasti oikeaksi teoriaksi.

Wiredin artikkelin mukaan kokeet tehtiin luotettavassa eristetyssä ja sinetöidyssä tilassa, jossa ympäristön vaikutukset oli eliminoitu tehokkaasti. Herkkä mittalaite olisi eristämättömänä pystynyt mittaamaan jopa Meksikonlahden aaltojen osumisen rantaan yli 40 kilometrin päässä koepaikalta. Moottorin tuottama työntö on tätä huomattavasti kovempi voima, ja se näkyi mittauksissa selvästi.

Kokeita suoritettiin niin ilmakehän paineessa kuin tyhjiössä. Niitä myös tehtiin useammalla erilaisella moottorimallilla. Nasa kokeili niin Guido P. Fettan keksimää Cannae driveä kuin idean alkuperäisen brittiläiskeksijän Roger J. Shawyerin suunnitelmiin perustuvaa EmDriveä. Molemmat tuottivat työntöä, mutta EmDrive hieman paremmalla tehosuhteella kuin Cannae drive.

Paljon hämmennystä on herännyt myös siitä, että Nasan tekstissä Null driveksi nimetty laite tuotti kokeessa työntövoimaa. Null drivenä tunnetussa variantissa suljetun kammion muoto oli selvästi erilainen, mutta sen tuottama työntövoima ei sinänsä ole sen ihmeellisempi asia kuin Cannae driven tai EmDrivenkään – mitään näistä kun ei vielä ole selitetty vedenpitävästi. Ilman resonanssikammiota valmistettu varsinainen kontrollilaite ei tuottanut kokeissa työntövoimaa.

Nasan tutkimuspaperin mukaan moottorin tehosuhde on seitsemisen kertaa parempi kuin joidenkin tällä hetkellä satelliiteissa käytettävien perinteisten moottorien. Vielä suurempi ilo on kuitenkin siitä, että toisin kuin muut nykyiset avaruuslentoihin kelpaavat moottorit, laite ei tarvitse polttoainetta toimiakseen, vaan sille riittää sähkön lähde.

Tutkimustuloksiin perustuvien laskelmien mukaan matka Marsiin ja takaisin 90 tonnin painoisella avaruusaluksella voitaisiin tehdä kahden megawatin ydinreaktorin ja isomman moottorin avulla kahdeksassa kuukaudessa. Tähän sisältyisi 70 päivän pysähdys Marsissa.

Optimistisemmat arviot pidemmälle kehitettyjen moottorien tehoista laskisivat yksisuuntaisen matkan Maasta Marsiin vain 28 päivään.

Perinteisillä moottoreilla vastaava veisi pelkästään matkoiltaan yhteensä vuoden, ja takaisintulomatkalle sopivia olosuhteita pitäisi odottaa paikanpäällä puolitoista vuotta.

Seuraavaksi "mahdoton" moottori pistetään testiin muissa tutkimuslaitoksissa. Moottoria kokeillaan pian Nasan Independent Verification & Validation -ohjelman mukaan Glenn Research Centerissä, sekä uudelleen Nasan Jet Propulsion Laboratoryssa. Myös Johns Hopkins -yliopiston kokeellisen fysiikan laboratoriossa harkitaan lisätestien suorittamista.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?