Pinterestin sukupuolijakauma on parempi kuin Googlen tai Facebookin - Digitoday - Ilta-Sanomat

Miehet ja naiset jakaantuvat tasaisemmin Pinterestissä – mutta kiittävätkö käyttäjät?

Kuvituskuva
Julkaistu: 25.7.2014 15:59, Päivitetty 25.7.2014 16:02

Myös Pinterest ilmoitti työvoimansa koostumuksen, joka ei ole suuriin teknologiayhtiöihin verrattuna yhtä selvästi miehiin päin kallellaan.

Pinterestin työntekijöistä 60 prosenttia on miehiä, mikä on vähemmän kuin monilla muilla työvoiman koostumuksesta kertoneilla teknologiayrityksillä. Pinterestin kohdalla miesvaltaisuus kuitenkin korostuu, sillä käyttäjistä 70 prosenttia on naisia, PCMag kirjoitti.

Yhteisöpalvelun sivuilla vierailee kuukausittain ulkopuolisten arvioiden mukaan 40 miljoonaa eri kävijää. Pinterest itse ei paljasta kävijämääräänsä.

Työvoimaltaan Pinterest on hyvin pieni tunnettujen sosiaalisen median yritysten joukossa. Sillä on noin 300 työntekijää. Tällä määrällä yrityksellä olisi realistiset mahdollisuudet muuttaa työvoiman koostumusta suhteellisen nopeasti.

Pinterestin sukupuolijakauma on samalla tasolla Yahoon kanssa, mutta tasapuolisempi kuin Googlen tai Facebookin, joissa työntekijöistä 70 prosenttia on miehiä.

Etnisen tai rodullisen taustan suhteen Pinterest ei ole sen monimuotoisempi kuin muutkaan teknologia-alan yritykset. Työntekijöistä puolet on valkoisia, 42 prosenttia aasialaistaustaisia. Mustia on vain yksi prosentti ja latinoja kaksi prosenttia. Viisi prosenttia on kategoriassa muut.

Pinterestin yritysblogissa teknologiajohtaja Tracy Chou ottaa kunnian työvoiman läpinäkyvyyskysymyksen nostamisesta esille. Hän toteaa myös Pinterestin tukevan naisten teknistä koulutusta tukemalla muun muassa seuraavia hankkeita ja organisaatioita: Girls Who Code, CODE2040, Girls Teaching Girls to Code, Anita Borg Institute, Hackbright Academy ja Out for Undergrad.