Digitoday

Google muuttaa freemium-linjaa, Apple ei halua

Julkaistu:

Google hyväksyy EU:n kannan, eikä enää kutsu pelejä ilmaisiksi, jos niissä tehdään ostoksia oikealla rahalla. Apple on eri linjoilla.


Googlen odottamaton päätös sisältyi Euroopan komission perjantaiseen tiedotteeseen, jossa pelien myyjiä vaaditaan pitämään huoli, ettei pelejä mainosteta virheellisesti ilmaisiksi. Pelit eivät saisi sisältää lapsille suunnattuja kehotuksia ostaa pelitarvikkeita tai pyytää vanhempia ostamaan sellaisia.

Kuluttajille pitäisi kertoa kunnolla ostojen maksujärjestelyistä eikä laskutusta saisi sisällyttää vakioasetuksiin, vaan se pitäisi hyväksyä erillisesti ja selkeästi. Kuluttajille pitäisi myös antaa sähköpostiosoite, johon he voivat ottaa yhteyttä maksuepäselvyyksissä.

Sovelluskaupat mainostavat ilmaisina niin sanottuja freemium-sovelluksia. Niiden lataaminen ei maksa mitään ja niitä voidaan pelatakin jossain määrin, mutta kunnollinen edistyminen vaatii pelin sisäisiä, oikealla rahalla tehtäviä ostoksia. Tämä ansaintamalli on noussut johtavaan asemaan Applen ja Googlen sovelluskaupoissa.

Suomalainen Supercell lukeutuu johtaviin freemium-mallia käyttäviin pelitaloihin. Alun perin ruotsalainen King.com on toinen merkittävä peluri. Supercellin tunnetuin peli Clash of Clans on tuottanut sille kymmeniä miljoonia euroja pelin sisäisillä ostoksilla. King.com listautui pörssiin menestyksekkäästi pitkälti Clash of Clansin kanssa kilpailevan Candy Crush Sagan suosion nojalla.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Googlen lupaus lopettaa free-sanan käyttö sovelluksissa, joiden sisällä myydään jotain, voi merkitä ainoastaan sanan korvaamista jollain toisella, mutta se voi myös tarkoittaa sovelluskaupan tuotekategorioiden merkittävää uudelleen järjestelyä.

Applen mukaan sen App Store tarjoaa vanhemmille riittävät mahdollisuudet valvoa lasten ostoksia. Komissio valittelee, ettei Apple ole ryhtynyt mihinkään toimenpiteisiin, vaan on vain luvannut tarkastella asiaa, kirjoitti PCMag.

Kommentit

    Näytä lisää