Google hakee uusia tuloja yrityksiltä – Yle asiakkaiden joukossa

Julkaistu: , Päivitetty:

Hakukonejätti Google haluaa haalia itselleen kaikki internetin tietovirrat. Nyt tavoitetta edistetään tarjoamalla yrityksille palveluita. Suomessa yksi asiakkaista on Yleisradio.
Kun Google perustettiin, yhtiön perustajat julistivat suureellisesti, että tavoitteena oli luoda maailman paras hakukone. Sama tavoite johdattelee yhtiötä yhä tänään, Googlen maajohtaja Anni Ronkainen sanoo.

– Se tarkoittaa käytännössä sitä, että se ymmärtää just sitä mitä sinä haet ja palauttaa täsmälleen sen tiedon. Hakukoneen pitää esimerkiksi ymmärtää heti haetko hakusanalla "jaguaari" autoa vai eläintä.

Jalolta kuulostava tavoite on myös taloudellisesti varsin kannattava. Jos tietää mitä ihmiset hakevat, tietää myös mitkä mainokset heihin parhaiten uppoavat. Google on AdWords- ja AdSense-palveluillaan ollut yksi verkkomainonnan ehdottomista pioneereista.

Tietoturva-asiantuntija Mikko Hyppönen sanoikin aikaisemmin kesällä osuvasti Ilta-Sanomille, että "Google pitäisi nähdä mainostoimistona, jolla sattuu olemaan hakukone".

Nyt tämä mainostoimisto hakee tuloja myös muualta.

– Tilinpäätöksestä katsottuna suurin osa Googlen ansainnista tulee yhä mainosten kautta. Iso kasvava juttu on sitten yrityspuolen ratkaisut. Siinä Google on haastajan asemassa.

Ronkaisen mukaan Googlen toimittamat palvelut sijaitsevat poikkeuksetta yhtiön datapilvessä. Suomeksi sanottuna Google toimittaa siis yrityksille erilaisia pilvipalveluita alkaen Google Drivestä ja sähköpostipalvelu Gmailista.

– Vielä kolme vuotta sitten varoitettiin pilveen liittyvistä vaaroista, kuten tietoturvariskistä. Tätä keskustela ei enää tarvitse käydä. Pilvi on the way to go.

Googlen kohderyhmänä ovat suuret toimijat, eli yli 2000 ihmistä palkkaavat organisaatiot. Asiakkaina on myös julkisen puolen toimijoita – muun muassa Yleisradio on siirtymässä käyttämään Googlen palveluita.

Yksityistä dataa hallitseva Google saattaa siis pian haalia palvelimilleen kasvavan osan julkisen puolen toiminnasta, mikäli muut julkiset toimivat seuraavat Ylen esimerkkiä.

– Googlen perusajatus oli alussa laittaa koko maailman internet yhteen koneeseen. Sillä tiellä ollaan yhä, Ronkainen julistaa.

Toistaiseksi palvelumyynti yrityksille on Googlella kuitenkin Suomessa yhä vaatimatonta, sillä vain kaksi työntekijää työskentelee asian parissa. Google paikkaa Ronkaisen mukaan pientä tiimiä kumppaniverkoston avulla, ja muun muassa suomalainen Tieto ja Google aloittivat viime vuonna yhteistyön tällä saralla.

Kommentit

    Näytä lisää