Näin Netflix muuttuu vuoteen 2025 mennessä - Digitoday - Ilta-Sanomat

Netflixin 5 teesiä: Näin tv:n katselu muuttuu

Kuinka katsomme tv:tä vuonna 2025? Netflix vastaa.

26.5.2014 12:58 | Päivitetty 26.5.2014 13:00

Kuinka kuluttajat katsovat televisiota kymmenen vuoden päästä? Tähän kysymykseen vastasi amerikkalaisen suoratoistopalvelu Netflixin tuotejohtaja Neil Hunt konferenssissa New Yorkissa viimeviikolla.

Yhdysvalloissa televisiokatselua muuttanut Netflix laajentui Suomeen toissa vuonna kilpailemaan katsojien ajasta kotimaisten tv-kanavien sekä teleoperaattoreiden ja ruotsalaisen Viaplayn suoratoistopalveluiden kanssa.

Huntin esityksestä parhaat palat kokosi Wired-lehti:

1) TV:ssä on miljoonia kanavia

Jos katsoja nyt haluaa katsoa uutisia, hän vaihtaa uutiskanavalle. Jos katsojan lapset haluavat katsoa piirrettyjä, kanava vaihtuu lastenkanavaksi. Internet-televisio muuttaa tämän, Netflix visioi.

Netflixillä on kehitteillä teknologia, jolla voidaan entisestään personoida television katselua. Kun se saadaan valmiiksi, katsojien ei Netflixin mukaan tarvitse enää valita katseltavaa elokuvien ja ohjelmien listoista. Sen sijaan suositteluteknologia näyttää katsojalle täsmäehdotuksia.  

2) Hollywood-tuotanto muuttuu luovemmaksi

Kun Netflixin personalisointimoottori kehittyy, katsojat löytävät myös pienten yleisöjen ohjelmia ja elokuvia. Sisältö saa siten lisää katsojia. Se antaa Huntin mielestä elokuvien tekijöille lisää taiteellisia vapauksia tehdä elokuvia, koska taide-elokuville on nyt yksi uusi jakelukanava.

3) Ei enää mainoksia

Netflix on todistanut, että televisioliiketoiminnan ei välttämättä tarvitse perustua mainontaan, koska Netflix rahoittaa toimintansa tilaajamaksuilla. Mikäli malli yleistyy, mainonta siirtyy pois televisiosta.

Toisaalta nettitelevisioiden suositteluteknologia mahdollistaa kohdennetut mainokset. Huntin mielestä se tarkoittaa, että mainostajien täytyisi mainostaa vähemmän ja katsojien tarvitsisi katsoa vähemmän mainoksia.

4) Suoria urheilulähetyksiä katsotaan nettitelevisioista

Katsojat katsovat tällä hetkellä suoratoistopalveluista elokuvia ja sarjoja. Suorat urheilulähetykset ovat perinteisen television valttikortti. Tämä saattaa muuttua tulevaisuudessa. Hunt vihjaa, että Netflixillä on haaveita urheiluohjelmista, mutta yhtiöllä ei ole toistaiseksi ollut tarpeeksi rahaa osallistua urheilutapahtumien televisiointien tarjouskilpailuihin.  

5) Kaikilla on älytelevisio

Huntin mukaan Yhdysvalloissa myydään tänä vuonna noin sata miljoonaa verkkoon yhteydessä olevaa televisiota. Hunt ennusti, että vuonna 2025 jokaisella on älytelevisio, mikä tarkoittaa, että jokaisella on mahdollisuus katsella suoratoistopalveluita.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?