Amazon haastaa Applen ja Googlen suurella tilaajakunnalla - Digitoday - Ilta-Sanomat

Amazon FireTV haastaa Apple TV:n ja Chromecastin

Videoiden puhehaku voi olla Amazon FireTV:n syömähammas.

Videoiden puhehaku voi olla Amazon FireTV:n syömähammas.

Julkaistu: 3.4.2014 7:00, Päivitetty 3.4.2014 11:55

Amazon julkisti FireTV-digiboksin, joka on myös pelikonsoli ja videoiden suoratoistolaite. Yhdysvalloissa veroton hinta pysyy kaksinumeroisissa luvuissa.

Maailman suurin verkkokauppa Amazon tuntee digitaalisten viihdesisältöjen kuluttajat hyvin ja aikoo heidän kauttaan vallata viihdeboksien markkinoita Apple TV:ltä, Rokulta ja Googlen Chromecastiltä.

– Pieni laatikko, valtavat ominaisuudet, tonneittain sisältöä, uskomaton hinta – ihmiset rakastuvat siihen, hehkutti Amazonin toimitusjohtaja Jeff Bezos yhtiön tiedotteessa heti myyntiin tulevaa laitetta.

FireTV:ssä on puhehaku, sisällön ennakointi ja bufferointi ja lapsilukko. Amazon tarjoaa siihen sisältöä omista Instant Video ja Prime Instant Video -palveluistaan samoin kuin Netflixin, Hulu Plussan ja WatchESPN:n palveluista. Erillisen 40 dollaria maksavan peliohjaimen avulla laitteesta tulee pelikonsoli, johon Amazon lupaa myydä pelejä vajaalla kahdella dollarilla.

Puhehaku voi antaa FireTV:lle etulyöntiaseman kilpailussa Applen ja Googlen kanssa, arveli Creative Strategies Research Internationalin Tim Bajarin SFGatessa.

Tilausvideopalveluiden markkinat käyvät kuumana koko maailmassa. Multimedia Research Group arvioi, että jo vuonna 2012 palveluilla oli yhteensä 66 miljoonaa asiakasta ja niiden yhteenlaskettu liikevaihto oli 4,7 miljardia dollaria.

Markkinatutkimusyritys NPD Group ennustaa, että Yhdysvalloissa on 202 miljoonaa internetkelpoista televisiota vuonna 2015. Määrä olisi 44 prosenttia suurempi kuin viime vuonna.

Applelta odotetaan jatkuvasti parannettua Apple TV -laitetta. Amazonin tuloa tälle markkinasektorille tiedettiin myös odottaa.

Laitetta ei toimiteta toistaiseksi Suomeen.

Tuoreimmat osastosta