Suomalaishakkeri löysi gps-signaalin kopterivideosta - Digitoday - Ilta-Sanomat

Suomalaishakkeri löysi gps-signaalin kopterivideosta

Kuvituskuva
Julkaistu: 2.2.2014 19:32, Päivitetty 2.2.2014 19:37

Outo sivuääni autonjahtausvideossa herätti Oona Räisäsen mielenkiinnon. Seurauksena oli kiehtova havainto, jolla voi olla merkitystä myös tietoturvan kannalta.

Helsinkiläinen signaalihakkeri Oona Räisänen teki erikoisen havainnon saatuaan Youtubelta suosituksen videosta. Kyseinen video esittää helikopterinäkymää poliisin takaa ajamasta autosta Kansas Cityssä Yhdysvalloissa.

Räisänen jäi kuitenkin tapahtumien sijaan ihmettelemään vasemmalla äänikanavalla selvästi kuuluvaa häiriöääntä, jonka hän ensin ajatteli johtuvan helikopterin moottorista.

– Laitoin äänen kovemmalle ja tajusin, ettei se ole häiriö ollenkaan, vaan mystinen digitaalinen signaali, Räisänen kirjoittaa absorptions-blogissaan. Kävi ilmi, että hän oli löytänyt helikopterin sijainnista kertovan datalähetyksen.

"Numerotnäyttivät sijainnin"

Ensin Räisänen katseli äänen aaltomuotoa ja päätteli silmämääräisesti, mitä lähetetyyppiä siinä käytetään. Se paljastui yleisesti esimerkiksi modeemeissa käytetyksi tiedonsiirtotavaksi (afsk, audio frequency-shift keying).

– Kirjoitin ohjelman, joka purkaa aaltomuodosta raa'an datan biteiksi. Huomasin, että jotkut biteistä näyttävät kuvaavan jotakin hitaasti muuttuvaa lukuarvoa. Piirsin lukuarvoja koordinaatistoon ja huomasin, että ne seuraavat samanlaista rataa, minkä takaa ajettu auto kulki videolla; auton kulkureitin olin piirtänyt kartalle videokuvan perusteella. Numerot näyttivät kertovan suoraan helikopterin sijainnin asteina ja kaariminuutteina. Nyt reitin pystyi siirtämään esimerkiksi satelliittikuvan päälle, Räisänen purkaa Digitodaylle.

Helppo tapavälittää tietoa

Miksi sijaintitietoa sitten ylipäätään välitetään tällä tavalla äänen mukana? Tätä Oona Räisänen voi vain arvailla, mutta koordinaatteja voidaan käyttää vaikkapa uutiskuvan ohella näkyvässä kartassa, tai niiden avulla voidaan suunnata maa-aseman antennia, jotta kuvayhteys helikopteriin säilyy, hän hahmottaa.

– Helikopterista siirretään suoraa uutiskuvaa maa-asemalle. Helpoin tapa saada dataa kulkemaan videon mukana niin, että se säilyy formaattimuunnoksissakin, on upottaa se ääneen, sillä äänen käsittely on melko yksinkertaista, ja ääni varmasti pysyy kuvan mukana.

Räisänen kuvaa löytöään lähinnä hauskaksi, mutta sillä voi periaatteessa olla merkitystä tietoturvankin kannalta.

– Jos helikopteria käytetään jossain poliisitakaa-ajoa arkaluontoisemmassa operaatiossa ja kuvaa julkaistaan huolehtimatta äänikanavan siistimisestä, voisi tuollainen vuoto olla kiusallinen, Räisänen miettii.

Teknisesti mahdollistajo pitkään

Räisänen ei osaa sanoa, kuinka kauan sijaintietoa on tällä tavalla välitetty. Yleensä data haluttaneen poistaa ennen kuvan menemistä lähetykseen.

Kyseisessä helikopterissa tämän datan tuotti laite nimeltä Nucomm Skymaster TX. Räisänen kaivoi firman verkkosivuilta väitteen, että kyseessä olisi uniikki ominaisuus.

– Mutta teknisesti tämä olisi ollut mahdollista jo ennen digiaikaakin.

Oona Räisäsen havainnoista on käyty keskustelua muun muassa Redditissä.