Sonyn, Microsoftin ja Ouyan pelikonsolien uusi sukupolvi aktivoi kuluttajat - Digitoday - Ilta-Sanomat

Pleikkari hakkaa Xboxin joulumyynnissä

Sonyn ja Microsoftin pelikonsolien uusi sukupolvi on lisännyt niiden haluttavuutta joululahjamarkkinoilla. Markkinatutkimuksen mukaan Sonyn Playstation 4 päihittää Microsoftin Xbox Onen mustana perjantaina käynnistyvän amerikkalaisen ostotsunamin aikana.

Pelikonsolien suosio lahjoina kirii kiinni taulutietokoneiden viimevuotista etumatkaa – ainakin jos ostoaikeet toteutuvat.

20.11.2013 12:48 | Päivitetty 20.11.2013 12:48

Pelinkonsolien ostajista 36 prosenttia aikoo ostaa juuri julkistetun Sonyn Playstation 4:n ja 27 prosenttia Microsoftin Xbox Onen, joka tulee myyntiin perjantaina. Kolmanneksi eniten ostoaikeet kohdistuvat Nintendon konsoliin, mutta neljänneksi on noussut sata dollaria maksava Ouyan Android-konsoli.

Ostoaikeita tutkaili markkinatutkimusyritys Park Associates, joka haastatteli 2 500 laajakaistataloutta. Se kertoi tuloksista lehdistötiedotteessa.

Kauden suosituin elektroniikkaostos on viime vuoden tapaan taulutietokone, mutta ainakin ostoaikeissa konsolit ovat kirineet etumatkaa kiinni.

Amerikkalaiset aikovat sijoittaa valtavat määrät rahaa elektroniikkaan joulun alla. 56 prosenttia laajakaistatalouksista aikoo ostaa vähintään yhden elektroniikkavempaimen. Tästä joukosta 40 prosenttia hankkii pelikonsolin.

Keskimäärin laajakaistataloudet aikovat hankkia neljä vempainta. Ne suunnittelevat käyttävänsä rahaa tuhat dollaria, mikä Park Associatesin mukaan tietää sitä, että ne joutuvat luopumaan jostain ostoaikeista tai käyttämään enemmän rahaa.

15 prosenttia kaikista laajakaistatalouksista aikoo ostaa sekä taulutietokoneen että pelikonsolin ja käyttää ostoksiin noin 1 400 dollaria. Tämän ryhmän ostoaikeissa on keskimäärin melkein kahdeksan eri vempainta.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?