Digitoday

Satoja vääriä artikkeleita ja kenties myyriäkin: Suurhuijaus paljastui Wikipediassa

Julkaistu: , Päivitetty:

Wikipedia on poistanut satoja artikkeleita, jotka vilpillinen yritys oli sinne luonut käyttöehtoja räikeästi rikkoen. Vahinko voi olla vieläkin suurempi.


Wikipediaa ylläpitävän Wikimedia-säätiön johtaja Sue Gardner myöntää ongelmat. Huijauksesta ja sen paljastumisesta kerrotaan tarkemmin The Daily Dot -julkaisun pitkässä artikkelissa.

Ongelmat alkoivat paljastua jo viime vuoden elokuussa. Erästä Wikipedia-nettitietosanakirjan artikkelia ehdotettiin poistettavaksi. Syynä oli aiheen vähäinen merkitys. Kun Wikipedian ylläpitäjä ryhtyi selvittämään asiaa, hän huomasi erikoisia piirteitä.

Artikkelissa oli asianmukainen luettelo lähteistä. Ne paljastuivat kuitenkin kyseenalaisiksi. Kun artikkelia ehdotettiin poistettavaksi, sitä alkoi puolustaa joukko Wikipedian kirjoittajia – mutta yllättävän samankaltaisin viestein. Kun näiden eri käyttäjien tietoja tarkasteltiin, taustalla paljastuikin olevan yksiä ja samoja henkilöitä.

Ylläpitäjiä
huijarin leivissä?


Tutkimuksissa paljastui, että Wikipediaan oli luotu satoja artikkeleja, jotka liittyivät yleensä pieniin yrityksiin tai yksityishenkilöihin. Artikkelit olivat aina neutraaleja tai myönteisiä – ei koskaan kielteisiä. Vaikka artikkeleiden kirjoittajia ja muokkaajia näytti olevan satoja, todellisuudessa jäljet johtivat yhteen paikkaan.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

The Daily Dot -julkaisun mukaan taustalla näyttää olevan yhdysvaltalainen Wiki-PR-yritys. Se mainostaa avoimesti palveluja, jossa yhtiö luo esimerkiksi yrityksestä Wikipedia-artikkelin. Näitä artikkeleita myös ylläpidetään ja yritetään varjella poistamiselta.

Wikipedian mukaan tällainen kaupallinen toiminta rikkoo räikeästi avoimen tietosanakirjan periaatteita. Niinpä säätiö on poistanut palvelusta satoja artikkeleita ja satoja kirjoittajatilejä.

Gardnerin mukaan säätiö selvittää parhaillaan mahdollisuuksiaan puuttua laajemmin ongelmaan. Asiasta kerrotaan lisää lähiviikkoina.

The Daily Dotin mukaan tapaukseen liittyy huolestuttava piirre. Wiki-PR kertoo, että sen palkkalistoilla on Wikipedian ylläpitäjiä. Jos väite pitää paikkansa, yhtiöllä olisi eräänlaisia ”myyriä” Wikipedian sisällä. Gardner ei ottanut kantaa tähän asiaan, mutta väitettä epäilemättä selvitetään säätiön sisällä.

Kommentit

    Näytä lisää