Digitoday

Robottiautot tulevat, lait puuttuvat: "Emme aio olla jarruna"

Julkaistu:

Suomessa ei ole edes aloitettu lakien rukkaamista itsestään ajavia autoja varten, mutta virkamies vakuuttaa aikaa vielä olevan.


Itsestään ajavat – tai ainakin pitkälle automatisoidut – autot voivat tulla myyntiin jo tällä vuosikymmenellä, mutta Suomessa ei ole aloitettu lainsäädännöllistä savottaa robottiautojen sallimiseksi yleisille teille.

– Lakimuutoksia ei ole vielä suunnitteilla, summaa neuvotteleva virkamies Kaisa Männistö liikenne- ja viestintäministeriöstä.

Onko sitten vaara, että Suomen hieno tietoyhteiskunta katsoo pientareelta muiden maiden paahtaessa ohituskaistaa robottiautoissa? Männistö huomauttaa, että Suomi ei ole ongelman kanssa suinkaan yksin. Tämä(kin) asia vaatii EU-tason pähkäilyä.

– Ei meille tule kiire. Robottiautojen mahdollistaminen vaatii EU-säädösmuutosten lisäksi myös kansainvälisiä sopimusmuutoksia esimerkiksi Wienin tieliikennesopimukseen, joka tällä hetkellä edellyttää kuljettajan olemista auton sisällä, Männistö huomauttaa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Laki lähtee
kuljettajasta


Robottiautot pakottavat joka tapauksessa isoon lainsäädännölliseen urakkaan, eikä työ ole valmis ainakaan autovalmistaja Teslan mainostamassa kolmessa vuodessa. Kaisa Männistön mukaan muutoksia vaaditaan ainakin tieliikennelakiin, ajoneuvolakiin ja luultavasti myös ajokorttilakiin.

– Missään laissa ei suoraan sanota, että kuljettajan pitää olla autossa, mutta lait lähtevät automaattisesti siitä oletuksesta, Männistö taustoittaa.

Käynnistymässä on tieliikennelain uudistus, jonka yhteydessä on tarkoitus pohtia yleisellä tasolla robottiautoihin liittyviä kysymyksiä, esimerkiksi vastuu- ja vahingonkorvauskysymyksiä. Tällaisten autojen yksi suurimmista haasteista on nimittäin vastuullisen tahon selvittäminen esimerkiksi onnettomuustilanteissa.

Kolaroiva  tai muuten törttöilevä robottiauto onkin yksi koko tekniikan suurimmista yhteiskunnallisista kysymyksistä, vahvistaa osastonjohtaja Björn Ziessler Liikenteen turvallisuusvirasto Trafista.

Niin kauan kuin ihminen on autossa kuljettajan penkillä, vastuun selvittäminen on suhteellisen yksiselitteistä. Ongelmat alkavat, kun robottiauto ajaa tyhjillään.

– Jos autossa ei ole ketään, kuka on vastuullinen omaisuus- tai henkilövahingoista? Tarvitaan verrattain laajaa yhteiskunnallista keskustelua, Ziessler peräänkuuluttaa.

Äkkiseltään voisi ajatella, että vastuullisena pidetään lähtökohtaisesti auton omistajaa, kuten ylinopeutta peltipoliisiin ajettaessa. Mutta totuus on paljon mutkikkaampi. Vastuu voi Ziesslerin mukaan kuulua vaikkapa auton ohjelmiston päivittäjälle.

Auto kulkee
Suomi-koodilla?


Björn Ziessler kehuu Suomen teknologista osaamista etenkin robottiautojen vaatimassa sensoriikassa ja ohjelmoinnissa. Suomessa on myös vahvoja toimijoita paikannuksessa ja tietoliikenteessä, joten "meidän kannattaa olla tässä asiassa erityisen hereillä".

– On illuusio, että Suomi ei olisi ajoissa valmis robottiautoille. En ole huolissani, että robottiautot pääsisivät yllättämään Suomen, vaan tahtonamme on olla näyttämässä osaamistamme tässä teknologiassa, Ziessler sanoo.

Myös Kaisa Männistö liikenne- ja viestintäministeriöstä vakuuttaa, että tekniikan kehitystä seurataan tiiviisti, sillä "emme halua toimia ainakaan jarruna".

Vaaralliseen robottiautoon
ei ole varaa


Trafin Ziessler puoltaa robottiautoja, vaikka niihin liitetään paljon pelkoja vakavista joukkokolareista, jotka voisivat olla jopa terroristien etäältä aiheuttamia.

– Monesti on osoitettu, että kone tekee ihmistä oikeampia ratkaisuja, ja me tuemme tätä kehitystä. Millään automerkillä ei ole varaa tehdä tuotetta, joka olisi turvaton.

Ziessler muistuttaa, ettei teknologinen loikka robottiautoihin ole kovin valtava, sillä onhan autoissa jo nyt paljon tietotekniikkaa. Trafi on aktiivisesti mukana kehittämässä robottiautojen vaatimia säännöksiä ja pyrkii levittämään teknologian "ilosanomaa" suomalaisiin yrityksiin, kuten Nokiaan, joilla on robottiautojen ratkaisuissa tarvittavaa osaamista.

Robottiautoihin liittyy pitkä siirtymäkausi, kun liikenteessä on sekä ihmisten että tietokoneen kuljettamia ajoneuvoja. Mutta Ziesslerin mukaan on mahdotonta kuvitella liikenneympäristöä, josta ihmiset tai luonto olisi kokonaan suljettu ulos. Aina on jalankulkijoita, koiria, villieläimiä ja niin edelleen.

– Sen sijaan autojen toimintakyky kasvaa koko ajan. Ajoneuvo voi osata ajaa helposti Tampereelle moottoritietä pitkin. Mutta, kun ajetaan kaupungissa, lapsia tulee vastaan, osa muista autoista on ihmisten ajamia, ja vaahteranlehti laskeutuu auton kameran eteen, niin silloin on jo haastetta, Ziessler miettii.

Teslakaan ei lupaa täysin automaattista autoa vielä kolmen vuoden kuluttua, koska sellaisen tekeminen on yhtiön perustajan Elon Muskin mukaan "uskomattoman vaikeaa".

Kommentit

    Näytä lisää