Digitoday

Raakaa peliä ravintoloiden kesken: Yelp putsaa vääriä arvosteluja

Julkaistu: , Päivitetty:

Internetin arvostelupalveluilla riittää töitä ravintoloiden ja muiden yritysten asiakasarvioiden siivoamiseksi tekaistuista kirjoituksista.


Nettiarvostelujen luotettavuus on noussut puheenaiheeksi Harvard Business School -oppilaitoksen julkaiseman selvityksen (pdf) myötä. Siinä ongelmaa tutkittiin suositun Yelp-palvelun avulla. Tutkijoiden mukaan noin 16 prosenttia Yelpiin syötetyistä ravintoloiden arvosteluista epäillään väärennöksiksi, ja palvelu poistaa ne.

Yelp vahvistaa asian blogissaan. Palvelun mukaan sen algoritmit poistavat todellisuudessa noin 25 prosenttia arvosteluista, koska niiden epäillään olevan väärennettyjä. Käyttäjille näytetään vain jäljelle jäävät 75 prosenttia arvioista.

Huijauksia kahteen
suuntaan


Harvard Business Schoolin selvityksen mukaan yritykset väärentävät sekä kielteisiä että myönteisiä arvosteluja.

Jos ravintolan kilpailutilanne kiristyy, siihen saatetaan vastata kilpailijoiden mustamaalaamisella. Nettiin yritetään kirjoittaa ”asiakasarvioita”, joissa kilpailijan palveluja haukutaan.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Jos taas kielteistä palautetta tulee omalle kohdalle, sitä voidaan yrittää tasapainottaa myönteisillä arvioilla. Ravintola voi kirjoittaa itsestään ylistäviä kommentteja tekaistujen asiakkaiden nimissä.

Ongelman taustalla on nettikommenttien merkityksen kasvaminen. TripAdvisorin tai Yelpin kaltaisten palvelujen julkaisemat käyttäjäarvostelut voivat vaikuttaa tuntuvasti yrityksen menestykseen. Yelp kertoo, että yhtiö ymmärtää ongelman hyvin, ja epäilyttäviä viestejä pyritään siksi poistamaan.

On todennäköistä, että tekaistuja kommentteja pääsee suodattimien ohi netin eri arvostelupalveluissa. Yksi huijausviestien tunnusmerkki on Harvard Business Schoolin mukaan se, että niillä on taipumus olla äärimmäisempiä kuin oikeat viestit – joko kielteiseen tai myönteiseen suuntaan.

Kommentit

    Näytä lisää